Home

Achtergrond 89 x bekeken

Tuinbouw ontbeert marketingstrategie

De glastuinbouw moet een achterstand inhalen op het vlak van marketing.

Te veel tuinders produceren met alleen de blik gericht op kostprijs, zonder zich te laten leiden door de markt.

Volgens John van Driel sectormanager Agrarische bedrijven bij ABN Amro is er te weinig regie in de keten van begin tot eind. "Klanten weten bij 15 tomatenrassen niet meer wat ze er mee aan moeten. Telers, handel en supermarkten moeten meer streven naar optimalisatie." Hij stelde dat op het Nationaal Tuinbouwcongres in Utrecht.

In de tuinbouw loopt een brede discussie over promotie en gaan er stemmen op voor een hernieuwde impuls van de collectieve variant. Per productgroep ontstaan promotieplannen, maar de mogelijkheden zijn beperkt, denkt tomatenteler Joep Raemaker uit Venlo.

"De marges zijn te klein om veel geld te steken in promotie. Ik denk niet dat het veel extra geld oplevert." Maar er zijn ook andere mogelijkheden, zo stelde Frank van Kleef, tomatenteler voor om het PT hierin een functie te geven. "Het PT zou kunnen zorgen dat bewezen gezondheidseffecten van producten beter voor het voetlicht gebracht worden." Volgens Anneke van de Kamp, hoofd markt en innovatie bij het PT is die roep al door de sectorcommissies overgebracht. "We zullen daarmee aan de slag gaan."

Van de Kamp wees op de ondersteuning die te verwachten is van de opnieuw uit te brengen nota gezonde voeding. De nadruk op gezondheidsstoffen en vezels speelt de groente en fruit direct in de kaart. "Groente en fruit voldoet aan beide aspecten."

Volgens Van Driel schort er ook nog wat aan de marktbenadering van telersorganisaties, ook een marketingonderdeel. "Waarom moeten alle telersverenigingen voor tomaten zich met een compleet aanbod richten op alle segmenten. Je kunt je ook sterk maken op één segment."

Of registreer je om te kunnen reageren.