Home

Achtergrond 94 x bekeken

Rosé ontstijgt terras en zomerzon

De roséwijn wordt volwassen. Niet alleen koks grijpen meer naar deze zomerdrank om nieuwe wijn-spijscombinatie te maken, maar ook bier- en zelfs portmakers kleuren hun eigen drank roze om mee te liften op het commerciële succes van dat lichtgekleurde drankje.

Rosé heeft inmiddels een marktaandeel van 15 procent in de categorie stille wijnen. "Dat is best veel'', verklaart Jaap Oosterbroek van het Productschap Wijn. Het onderzoeksbureau GfK becijferde de afgelopen twee jaar een fikse verkoopstijging. Vooral in 2005 is de verkoop van deze zomerwijn enorm toegenomen. Toen steeg de verkoop met 37 procent, maar ook vorig jaar nam de verkoop nog toe, al was het toen maar 6 procent.

Dat het succes ook andere drankmakers naar het hoofd stijgt, blijkt wel uit het feit dat er zelfs een sherryrosé bestaat. Croft, een van de oudste portmakers, komt dit jaar met een Croft Pink, een frisse roségekleurde port om vooral het jonge publiek kennis te laten maken met port. Witbiermaker Hoegaarden introduceerde vorig jaar al een flesje rosébier.

Voor wijnkenner Jan van Lissum en organisator van onder andere het rosé concours zondag 1 juni zijn het de ongewenste uitwassen: "Dat heeft helemaal niks meer met rosé te maken, maar is puur gericht op business. Ik vind het glad commercieel.''

Het geeft wel aan hoe het staat met het commerciële succes van deze wijn. Volgens Van Lissum is de huidige rosé niet te vergelijken met die van vroeger. "Toen was het een flauw aftreksel; zoet en toegankelijk'', aldus Van Lissum.

"Wat je nu ziet is dat de hele wijnwereld rosé maakt: in Australië, Chili, Italië, Libanon en Spanje om er maar een paar te noemen. De wijn is populair omdat mensen bij warm weer toch liever een rosé pakken in plaats van een zware rode wijn. Rosé heeft dan veel meer een dorstlessende functie en dat scheutje alcohol erbij is dan wel lekker.'' De associatie met het terras is dan ook snel gemaakt.

De rosé ontstijgt die sfeer nu omdat er gastronomisch meer mee te doen is, constateert Alain Jacobs van het Informatiebureau Duitse Wijn. Tijdens een proeverij van enkel Duitse roséwijnen komen verschillende flessen als aantrekkelijk naar voren; ze zijn complexer en daarmee interessanter voor de keuken om er een goed gerecht bij te maken. Jacobs zegt dat rosé volwassen wordt: "Ieder zichzelf respecterend wijnhuis maakt naast witte en rode wijn, tegenwoordig ook een rosé.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.