Home

Achtergrond 82 x bekeken

Promotieweek asperges vooral goed voor klantenbinding

De promotiecampage Verrukkelijke aspergeweken is voor groentespeciaalzaken vooral een klantenbindingscampagne.

Veel extra omzet levert het niet op, blijkt uit een rondgang langs speciaalzaken. "Het is meer toegevoegde waarde met een receptenboekje. Asperges verkoop je altijd wel. Of het in de verkoop terug te zien is, weet ik niet", zegt een verkoper van Derkzen Groenten- en Fruithandel uit Arnhem.

De winkel doet al jaren mee aan de campagne van het Hoofd Bedrijfschap Detailhandel (HBD). De campagne is breed opgezet met meer dan 550 radiospotjes op Sky Radio, Q-Music en andere zenders, ingesproken door Loes Luca. Ook het bedrijf Ik ben de Groenteman uit Hendrik-Ido-Ambacht ziet geen grote stijgingen in de verkoopcijfers in die weken. Zeker niet met de huidige hoge prijzen. "Het is meer klantenbinding en naamsbekendheid."

Bij afzetorganisatie ZON Business is de campagne niet bekend. "Ik hoor er voor het eerst van. Wij hebben er in ieder geval geen acties rond afgesloten", zegt Jan van der Ham, verantwoordelijk voor de asperge-afzet bij ZON. "Het zal bij consumenten wel effect hebben, maar dan start de campagne wel met hoge prijzen." Consumenten moeten met telersprijzen van 6 tot 10 euro diep in de buidel tasten voor het 'witte goud'. Daar kan in de tweede week van de veertien dagen durende campagne verandering in komen. Door de warmte komende dagen zal het volume in week twintig oplopen. Dan is de consument al wel opgewarmd door de campagne.

Of registreer je om te kunnen reageren.