Home

Achtergrond 75 x bekeken

'Maximaal 25 euro vergoeding per stakingsdag'

Reizigers die gedupeerd raken door de stakingen in het streekvervoer, moeten de kosten declareren bij de vervoersbedrijven.

Dat advies geeft Rover, de belangenorganisatie van reizigers in het openbaar vervoer, vandaag. Op de website www.stopdestaking.nl staan een schadeformulier en een standaardbrief, die naar Connexxion, Arriva, Veolia en Novio kunnen worden gestuurd. Een vergoeding van maximaal 25 euro per dag, zoals gebruikelijk is bij stakingen bij de Nederlandse Spoorwegen, ligt volgens Rover in de rede.

Woensdag en donderdag rijden in grote delen van het land alleen streekbussen in de ochtend- en avondspits. De vakbonden voeren sinds vijf weken actie en beginnen zondag aan een algehele staking, voor onbepaalde tijd.

"Ook al wordt er vooralsnog tijdens de spits wel gereden, dan is dat niet voor iedere reiziger een oplossing'', constateert Rover. "Velen kunnen toch niet op het gewenste tijdstip reizen.''

Gevolgschade, die ontstaat doordat een reiziger de bestemming niet of niet op tijd bereikt, of door de kosten die deze persoon maakt voor alternatief vervoer, wordt normaal gesproken niet vergoed. Desondanks raden Rover en www.stopdestaking.nl reizigers aan om hiervoor toch een claim in te dienen. De vervoerders zouden zich op het moment beraden op een vergoedingsregeling voor vervolgschade.

De vervoerders erkennen dat de regels in dit geval geen oplossing bieden. "Maar linksom of rechtsom, het is duidelijk dat de reiziger in dit geval de dupe is. We maken daarom een gebaar en geven gedupeerden een dagkaart die later is te gebruiken. Benadeelde reizigers kunnen zich melden bij de klantenservice of via internet hun klacht deponeren'', aldus de woordvoerster van de vervoerders.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.