Home

Achtergrond 71 x bekeken 1 reactie

Groei Unilever door hogere prijzen

Voedingsmiddelenconcern Unilever heeft een goed eerste kwartaal achter de rug.

De vandaag gepresenteerde resultaten waren boven verwachting van marktvorsers. Unilever wist de gestegen grondstofprijzen voor onder andere olie en melk door te berekenen aan de afnemers van zijn producten. De verkopen namen met 2,3 procent toe.

Het Brits-Nederlandse bedrijf, bekend van merken als Dove, Knorr, Conimex en Bertolli, realiseerde een onderliggende omzetgroei van 7,2 procent in de eerste drie maanden van 2008. Analisten waren in doorsnee uitgegaan van 5,7 procent. De onderliggende omzetgroei is de groei tegen constante wisselkoersen en exclusief aan- en verkopen van activiteiten.

De omzet inclusief valuta-effecten en aan- en verkopen bleef nagenoeg gelijk op 9,57 miljard euro. De operationele winst steeg van 1,3 miljard tot 1,82 miljard euro. Analisten hadden een operationele winst verwacht van 1,31 miljard euro. De nettowinst steeg van 1,05 miljard euro naar 1,4 miljard euro. Een stijging van ruim 30 procent.

Bestuursvoorzitter Patrick Cescau zei in een verklaring dat Unilever het nieuwe jaar goed begonnen is. "Hoewel het nog vroeg in het jaar is, verwachten we dat de groei van de onderliggende verkopen in 2008 zal uitkomen boven onze doelstelling van 3 tot 5 procent.'' Eerder dit jaar sprak het concern de verwachting uit alleen aan de bovenkant van de marge uit te komen.

Beleggers reageerden enthousiast op de resultaten. Het aandeel schoot bij de opening van de handel op de beurs in Amsterdam met ruim 3 procent omhoog en hield de koerswinst vast. Unilever was de uitblinker onder de hoofdfondsen.

Ook analisten toonden zich tevreden. "Deze cijfers bevestigen dat de voedingsindustrie zich prima kan aanpassen aan een van de zwaarste situaties als het gaat om grondstoffen'', aldus een analist bij Credit Suisse.

De hogere grondstoffenprijzen heeft Unilever kunnen doorberekenen aan de klant. De verkoopprijzen gingen omhoog met 4,8 procent. De grondstoffen stegen in het eerste kwartaal met 400 miljoen euro, ofwel 4,2 procentpunt van de totale omzet. Het bedrijf rekent voor het hele jaar op een percentagte van 4 tot 5 procent, aldus financieel topman Jim Lawrence tijdens een toelichting.

Unilever realiseerde een groei van de winst per aandeel van 35 procent naar 0,47 euro. Dat is flink hoger dan de verwachting van analisten die waren uitgegaan van een winst per aandeel van 0,29 euro. De flinke stijging is met name te danken aan de verkoop van het kaasje Boursin. Unilever rapporteerde een brutowinstmarge van 19 procent tegen 13,7 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Hoewel de groei van de onderliggende verkopen de verwachtingen overtroffen, doet Unilever het minder dan branchegenoten als Nestlé en Danone. Zij realiseerden een onderliggende omzetgroei van respectievelijk 9,8 en 11,4 procent. Wel 'verslaat' Unilever voedingsmiddelenconcern Henkel en Procter & Gamble, die een organische omzetgroei van respectievelijk 3,3 en 5 procent rapporteerden.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    bert

    hoe hoger de grondstof prijzen; hoe hoger de winst. en de boer krijgt minder

Of registreer je om te kunnen reageren.