Home

Achtergrond 82 x bekeken 3 reacties

Frankrijk en Ierland sluiten de rijen

''In veel debatten over het Europese landbouwbeleid en over de WTO-onderhandelingen in Brussel en Geneve staan Ierland en Frankrijk schouder aan schouder waar het gaat om het belang van de landbouw en de voedselindustrie voor de economische, maatschappelijke en fysieke omgeving in Europa.''.

Dat stelde de nieuwe Ierse minister van landbouw Brendan Smith na overleg met zijn Franse ambtsgenoot Michel Barnier. Barnier was naar Dublin gekomen in het kader van de voorbereiding van het Franse EU-voorzitterschap maar ook om Europa Dag te onderstrepen. ''Wij hebben gelijkluidende zorgen over de huidige WTO-voorstellen,'' aldus Smith.

Hij vindt ook dat het GLB niet mag worden ondermijnd door een slechte hervorming of door een onevenwichtige WTO-overeenkomst. ''In tegendeel, we moeten er voortdurend naar streven om de steun voor onze boeren van het Europees landbouwbeleid doeltreffender te maken. We moeten dat beleid sterker en beter maken en aanpassen aan de eisen van de huidige tijd.''

Minister Smith nam de gelegenheid te baat nog eens te wijzen op de voordelen die de EU vooral de Ierse boeren heeft gebracht. ''De Europese belastingbetaler heeft tot de dag van vandaag de sector met 41 miljard euro ondersteund.'' Smith probeert daarmee de boeren gunstig te stemmen voor het op 12 juni te houden referendum over het verdrag van Lissabon.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Frans

    De Ieren mogen Mc Sharry danken voor de steun aan de Ierse vee boeren.
    Door de artificiele prijs dalingen ,gedeeltelijk gecompenseerd voor de boeren, kon hij hun massaal directe steun verlenen.De franse hoge ambtenaren konden door de directe steun de franse akkerbouw steunen, de Europese commissie was tevreden want zij kon een hoog budget blijven vragen van de lidstaten en bleef dus belangrijk. De britten kregen hun lagere voedselprijzen en hadden toch hun korting op hun bijdrage. Het portugees voorzittersschap (dat Nederland was opgevolgd) kocht men om met een verhoging van hun steun door het historisch rendement van 1.6 ton naar 2.9 ton per hectare brengen en zo was bijna iedereen tevreden. Zelfs de boeren waren tevreden met hun jaarlijkse check zodat men nu al sinds 1993 geen echt efficient landbouwbeleid meer heeft maar een administratief ingewikkeld beheer.
    Nu de wereldmakt prijzen de voedselprijzen in de EU naar een relatief goed kostendekkend niveau brengen,stelt men vast dat dit beleid toch eens kritisch zal moeten bekeken worden.
    Reeds in 1991 stelde Mansholt en Vermeer en anderen grote vraagtekens
    bij dit beleid. Alleen de kostprijs kan een richtsnoer zijn voor het landbouwbeleid, niet de wereldmarkt en zeker geen verworven rechten op premies .
    Het huidig beleid heeft een groot gehalte aan staatscorruptie. In Belgie noemt ment dat consuptiefederalisme: geef aan iedre politieker iets, vele anderen zullen wel betalen maar ze beseffen het niet.

  • no-profile-image

    gli

    Licht, Harlingen
    Men zal je tegenwerpen dat dit alleen maar ten gunste van de producent was en niet ten voordele van de consument.
    En al helemaal niet van de hongerenden in Afrika. Als de mensen daar honger lijden moet de producent in het westen (Eurolanden) dit helemaal op het conto schrijven van de consument+westerse/europese politici die alleen maar aan het aantal stemmen denken. Niet petje af, maar petje op voor dergelijke politici.

  • no-profile-image

    licht

    Ze vergeten te vertellen dat 30 jaar te goedkoop voedsel best 41 miljard waard mag zijn! (en een deel van dit geld is ook nog niet bij de gewone boer terecht gekomen)

Of registreer je om te kunnen reageren.