Home

Achtergrond 323 x bekeken

Een chauffeur minder

Het boerenerf telt steeds meer trekkers, terwijl de robot de toekomst bepaalt.

Een jaar of wat geleden reed er alleen een trekker op het boerenerf, nu zijn er veel meer vierwielers met motor en cabine. Niet alleen een tweede trekker, maar ook een shovel, een heftruck, een trekker met voorlader, een bobcat en zelfs de quad wordt in Nederland hier en daar gesignaleerd. In Engeland hoort de quad er al gewoon bij. Net als de 4×4 terreinauto. Stuk voor stuk machines en voertuigen waar de meeste boeren het gemak van inzien en van dromen. Niks is zo mooi als makkelijk werken met een machtige machine.

Vooral de verreiker is bezig met een opmars. Op grote bedrijven lopen voorladers tegen hun grenzen aan en ook shovels kunnen niet ver en hoog genoeg reiken. Daar is die verreiker een ideale oplossing voor. In een test zet Boerderij deze week de plussen en minnen van drie merken op een rij.

Navraag onder gebruikers leert dat deze hydrauliekbuffels lang niet alleen gebruikt worden om te laden, maar ook voor allerlei ander gemak. De boer springt er makkelijk op voor een of ander klusje. Een verreiker functioneert niet zelden als alternatieve steiger tijdens het schilderen van de schuurnok. Vandaar dat zo’n heftrekker veel meer uren draait dan aanvankelijk was gepland.

Er zijn redenen genoeg te noemen om een verreiker aan te schaffen. Hij tilt wat zwaar is, hij schept wat de hoogte in moet, is een gemak en hij rijdt fantastisch. Daar staat tegenover dat het een voertuig is waar een chauffeur op moet zitten. In de vooruitgang van de mechanisatie is de verreiker een soortgenoot van de trekker: zelf achter het stuur bepaalt de boer wat de machine doet. Die boer maakt dus nog steeds uren die ook anders zijn aan te wenden. Dan kan bij een investering van zo’n €70.000 een langetermijnafweging geen kwaad. De robot klopt op de deur. Voeren kan binnenkort volautomatisch, zonder dat een verreiker de mengwagen hoeft vol te scheppen. In de trekkerwereld ontstaat een nieuw ras zonder chauffeur.

Foto

Marcel Henst

Of registreer je om te kunnen reageren.