Home

Achtergrond 87 x bekeken

Consument geeft meer geld uit aan aardbeien

De consumentenbestedingen aan aardbeien zijn sinds 1999 gegroeid met 40 procent.

Dat blijkt uit marktbeeld aardbeien dat het Productschap Tuinbouw opstelde. Zowel de prijs als het gekochte volume liep in deze periode op.

In 2007 lagen de bestedingen per huishouden op € 9,80. Dat was nog zeven euro in 1999 en €8,90 in 2006. Over alle meetjaren die het productschap meenam, liepen de uitgaven op. Gemiddeld nemen gezinnen nu één keer per jaar meer een pondsverpakking uit de winkel mee.

Een gemiddeld huishouden verorberde in 2007 bijna 2,5 kilo aardbeien. Gemiddeld gaven ze hiervoor vier euro uit per kilo. Die winkelprijs lag drie dubbeltjes hoger dan in 2006 en vijftig cent hoger dan in 2005, blijkt uit de gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK dat het PT gebruikt voor de marktanalyse.

Het totale aardbeienareaal in Nederland lag in 2007 op 1.701 hectare, ongeveer gelijk aan 2006 toen een forse uitbreiding van de teelt onder glas plaatsvond. Ten opzichte van 1998 is de productie in Nederland met 174 hectare toegenomen. In 2007 nam de vollegrondsteelt voor het eerst af met twintig hectare. Een zelfde areaal kwam er onder glas bij. Sinds 1998 is de glasteelt met bijna honderd hectare toegenomen, blijkt uit het areaaloverzicht van het PT.

Door de groei in de glasteelt is de totale productie opgelopen naar 43 miljoen kilo. Dat is een groei van bijna 25 procent ten opzichte van 2001.

Of registreer je om te kunnen reageren.