Home

Achtergrond 283 x bekeken

'Bijkopen garantie biedt weinig extra's'

Het bijkopen van garantie op nieuwe producten heeft lang niet altijd zin terwijl de kosten vrij hoog zijn.

Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek bij negen winkelketens en een internetwinkel. Vooral elektronicazaken en internetwinkels bieden vaak de mogelijkheid om extra garantie bij te kopen. De kosten voor extra garantie kunnen oplopen tot 20 procent van de prijs van het gekochte product. De klant krijgt er vaak weinig meer voor dan de wettelijke garantie al voorschrijft, stelt de bond. De garantieproducten van BCC, Block en Harense Smid voegen volgens de Consumentenbond vrijwel niks toe. "Het enige voordeel is dat consumenten niet met de winkelier in discussie hoeven tenzij die kan aantonen dat het product verkeerd gebruikt is.''

De extra ingekochte garantie van winkels als Dixons en MediaMarkt hebben een uitgebreidere dekking; die bieden ook uitkomst als het apparaat kapot is gegaan door contact met water of zand. Maar hierover stelt de bond dat die garantie weer kan overlappen met risico's die al worden afgedekt door een reis- of inboedelverzekering.

Ook wijst de Consumentenbond er andermaal op dat producten zolang dienen mee te gaan als je ervan mag verwachten. Ook als de garantie al vervallen is, mag de klant erop rekenen dat de winkelier een reparatie voor zijn rekening neemt.
Verder stelt de bond in het juninummer van de Consumentengids de kwaliteit van kassabonnen aan de kaak, de bon die het bewijs is om garantie te krijgen. De meeste kassabonnen worden tegenwoordig op thermisch papier afgedrukt en vervagen veel sneller dan vroeger het geval was. Vaak is de bon al onleesbaar voordat de garantieperiode verstreken is. Winkeliers adviseren klanten dan ook om een kopie van de bon te maken. "In plaats van te zorgen voor een goed houdbare kassabon'', moppert de bond.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.