Home

Achtergrond 243 x bekeken 1 reactie

Bij Marqt houdt boer veel meer over

Boeren en tuinders kunnen een veel betere prijs krijgen voor hun waar, stellen Anne-Claire van Altvorst van TransForum en boer Jaap-Hoek Spaans. Ze nemen daarbij als voorbeeld Marqt, waar de boer minimaal de helft van de consumentenprijs opstrijkt. Bij Marqt verkoopt de primaire producent zijn product direct in de winkel. "Marqt hanteert een nieuwe organisatievorm die allerlei tussenschakels uit de keten haalt."

Onlangs verscheen het boek Het boodschappenbolwerk van voormalig hoofd communicatie van supermarktconcern Laurus, Frits Kremer. Hierin zet hij zich af tegen de extreme en eenzijdige fixatie op de prijs door supermarkten. De hele keten wordt daartoe uitgeknepen. Volgens Kremer is dat niet eens wat de consument wil. Dat klopt en het kan heel anders. Een paar maanden geleden opende Marqt de deuren op de Overtoom in Amsterdam. Marqt is geen gewone supermarkt, maar meer een marktplaats, waar duurzaam geproduceerde en verse producten te koop zijn. Er is geen sprake van concurrentie op de laagste prijs, het is de kwaliteit van de producten die bepaalt of ze er aangeboden worden of niet.

Men gaat uit van eigen vers eerst, omdat het duurzamer is lokaal geproduceerde voedingsmiddelen te verkopen dan delicatessen uit Zuid-Amerika te laten overvliegen. De boeren krijgen een veel betere prijs voor hun waar: nergens anders kan de primaire producent minimaal 50 procent van de consumentenprijs vragen. Gewoonlijk ligt dit percentage tussen de 25 en 35 procent. De consument betaalt niet veel meer dan elders, terwijl hij wel meer proeft en duurzamer geproduceerde producten koopt.
Hoe kan dat? Dit kan doordat een nieuwe organisatievorm in de praktijk gebracht is, die allerlei tussenschakels uit de keten haalt. Deze werkwijze is zeer kostenbesparend. De boer verkoopt z’n voedingswaren bij Marqt direct in de winkel. Het is dus niet meer zo dat hij het aan de tussenhandel verkoopt en een paar weken later hoort hoeveel het opgebracht heeft op de veiling (hetgeen gewoonlijk vrij weinig is).

Boeren maken collectief een prijsafspraak met de eigenaar van de winkel, maar blijven zelf verantwoordelijk voor de verpakking en bijvoorbeeld ook voor directe communicatie met de klant. Dat betekent dat hij direct feedback krijgt van de klant, over wat die wil, lekker vindt of juist niet. De eigenaar van Marqt is verantwoordelijk voor de winkel zelf, de logistiek, de pr enzovoorts.
Dit proces opzetten en tot succes maken gaat niet vanzelf. Het draait bestaande machtsverhoudingen in de keten om, en iedere participant krijgt een heel nieuwe rol. De eigenaren van Marqt werken samen met Mijn Boer, een samenwerkingsverband van boeren en tuinders die voor Marqt leveren.

Mijn Boer helpt boeren en tuinders zich die nieuwe rollen eigen te maken. Immers, ze zijn nu niet alleen primair producent meer. Via Mijn Boer kunnen betrokkenen een beroep doen op kennis van Wageningen Universiteit en ervaren consultants in de agrarische sector. En er is altijd een vertegenwoordiger van Mijn Boer in de winkel aanwezig, om de communicatie met klanten mogelijk te maken.
Ook TransForum is betrokken. Dit is een organisatie die werkt aan een duurzamer perspectief voor de Nederlandse landbouw. Dat doet TransForum bijvoorbeeld door te experimenteren met nieuwe organisatievormen en kennisverwerving. TransForum documenteert de opgedane ervaringen en wil ze toegankelijk maken voor andere partijen.

Onlangs vertelde Quirijn Bollevan Marqt dat een tweede winkel in Haarlem zal worden geopend. En dat het goed loopt met de zaak in Amsterdam: de omzet overtreft ruim de verwachtingen. Het is dus zeker niet zo dat de consument alleen op zijn portemonnee let bij aankopen.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    nn

    Een goede ontwikkeling. Bij lokaal voedsel is de kans groot dat boer en consument elkaar bijv op de voetbalclub tegenkomen. De consument zal dan eerder bereid zijn een eerlijke prijs te betalen. Voedsel verbouwen voor mensen die je kent geeft de boer meer voldoening dan voor een groothandel die het onderste uit de kan wil. Dat geeft weer meer ruimte voor milieu- en diervriendelijk boeren. Met dergelijke intiatieven komen de wensen van de boer en milieuorganisaties samen! De Natuurwinkel is een succesvolle supermarkt die al jaren volgens dit principe werkt; goed dat er nu een conculega opstaat.

Of registreer je om te kunnen reageren.