Home

Achtergrond 173 x bekeken 3 reacties

Bedrijfsoverdacht binnen familie vraagt openheid

Bij opvolging binnen een familiebedrijf worden afspraken contractueel vastgelegd, maar blijven veel onderwerpen onbesproken, stelt bedrijfsbegeleider Clara van den Broek. Opvolgers blijven zo zitten met emotionele vraagstukken.

Van den Broek pleit voor open communicatie en het bespreekbaar maken van gevoelige onderwerpen in bijvoorbeeld een familie-overleg met broers, zussen en de ouders.
In 1993 kwam het boek Crisis op de boerderij, van Carin Giesen, uit. Ze beschrijft daarin situaties van agrarische familiebedrijven waarin boeren en tuinders openlijk spreken over het wel en wee, maar voornamelijk het wee binnen hun familie en bedrijf. Nu, vijftien jaar jaar later, zijn deze verhalen nog steeds te beluisteren. Banken, accountants en leveranciers kennen ze, maar zij zijn meestal onvoldoende toegerust om ondersteuning te bieden bij emotionele vraagstukken.

Veel vragen worden daardoor uit de weggegaan. Uit de boekhouding kunnen we lezen of het zakelijk goed gaat, maar hoe de familieverhoudingen zijn, kunnen we niet zien. Vooral in het proces van bedrijfsoverdracht komen emotionele en zakelijke kanten samen. Bij opvolging worden afspraken contractueel vastgelegd, maar veel blijft onbesproken of wordt uitgesteld.
Blijven de ouders meewerken op het bedrijf? Wie gaat wanneer waar wonen? Wat doen we als er meerdere opvolgers zijn? Wat is nodig voor de ouders om het bedrijf los te kunnen laten? In de praktijk blijkt dat veel overgenomen bedrijven helemaal niet overgenomen zijn. De invloed van vader is overal merkbaar. Menig opvolger is in het bedrijf gerold en komt er later achter dat hij eigenlijk helemaal geen boer wil zijn. Familieleden, van broers en zussen tot ooms en tantes, bemoeien zich met het bedrijf. Het bedrijf heeft de hele familie van inkomen voorzien en allemaal hebben ze hun steentje bijgedragen aan de opbouw. Als bedrijfsopvolger ben je nooit alleen. Soms wordt letterlijk gevochten om een eigen visie doorgevoerd te krijgen.

Iedereen die werkzaam is in of voor de agrarische sector kan een bijdrage leveren aan het tot stand brengen van een open communicatie over wat er speelt. De emotionele onderwerpen bespreekbaar maken. Bijvoorbeeld door een familie-overleg te organiseren met alle broers, zussen en ouders met het bedrijf als onderwerp.
Als de krachten goed gebundeld zijn staat er een bedrijf met veel uitstraling dat meer te bieden heeft dan een bedrijf zonder familiewortels. Voor iedereen geldt dat we de vuile was niet buiten willen hangen. Maar vuile was kan schoon gewassen worden. In tegenstelling tot vijftien jaar geleden zijn er nu effectieve methodieken gericht op succesvolle samenwerking en communicatie. Als opvolgers voorbereid zijn op de samenwerking met familieleden en partner, maakt dat de weg vrij voor de toekomst die zij aan kunnen en willen gaan.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    opvolger

    het was zo van zelf sprekend dat de oudste zoon na school op de boerderij kwam werken tegen zakgeld en er nauwlijks wat geregeld werd,er werd gezegd de broers zussen zullen je later geen strobreed in de weg leggen,als die meewerkende zoon dan zei dat dat niet zo was,werd er gezegd je wilt alleen maar ruzie

  • no-profile-image

    gert

    Het grote probleem voor met name de broers en zussen is dat deze kijken naar de verkoopwaarde van met name de grond en degene die het bedrijf overneemt ziet het als een productiemiddel.

  • no-profile-image

    jan

    gert ,en niet te vergeten het melkquotum

Of registreer je om te kunnen reageren.