Home

Achtergrond 72 x bekeken

Auberginetelers willen promotie samen doen

Auberginetelers hebben het bestuur van A8 opdracht gegeven te streven de samenwerking op marketinggebied te verscherpen.

Volgens A8-bestuurslid Jan Willem Vedder is dat een nieuwe stap in de samenwerking binnen A8. "We zijn in 2007 gestart met een aanbodsprognose. Het bureau AQS voert nu de voorraadcontroles uit, ook zijn we bezig houdbaarheidsproeven. Daar komt nu de samenwerking op gebied van promotie bij. Onze telers hebben daar behoefte aan."

Aan de invulling van de campagne wordt nog gewerkt met AGF Promotie Nederland. "Zij dragen een aanzienlijk deel bij aan de campagne." De A8 vertegenwoordigt in totaal zo’n honderd hectare teelt. Die kleinschaligheid van een product als aubergine maakt een campagne lastig. De telers sluiten zich daarvoor aan bij de Colourful taste campagne. Hoe duur de campagne wordt, kon Vedder niet zeggen.

Voor 2008 zijn er plannen om te starten met promotieactiviteiten in Nederlandse supermarkten om de aubergine meer onder de aandacht te brengen bij de consument. Het percentage kopende huishoudens en de consumptie zijn in Nederland gemiddeld gezien vrij laag. Met een penetratiegraad van 13 procent en gebruik van 200 gram per huishouden consumeren Nederlanders een stuk minder aubergines dan inwoners van landen rond de Middellandse Zee. Daar wordt meer dan 10 kilo per huishouden van de paarse vruchten gegeten, stellen de telers.

De samenwerking draait niet om directe afzetzaken. Hier wordt in APO-verband wel over gesproken. Hierbij is A8 ook direct betrokken.

Of registreer je om te kunnen reageren.