Home

Achtergrond 90 x bekeken

Voedingscentrum voor reclame agf voor kleuters

Het Voedingscentrum is voorstander van het handhaven van reclame voor kinderen onder de zeven jaar.

Dat zegt het kenniscentrum voor voeding. De reclamevrijheid voor kinderen dreigt gevaar te lopen door een vrijwillige reclamecode van de voedingsmiddelenindustrie.

"Het Voedingscentrum zou het jammer vinden als reclame voor kinderen van deze leeftijd verboden zou worden", stelt een woordvoerder. "Kinderen eten te weinig groente en fruit. Reclame kan voor deze leeftijd volgens ons geen kwaad."

De reclamecode is opgesteld omdat fabrikanten van snoep kinderen op deze jonge leeftijd kunnen manipuleren. Dat vergroot de dreiging van obesitas, maar de sector vindt dat voor groente en fruit een vrijstelling zou moeten gelden.

Een aantal belangenorganisaties stuurt een brief naar Stichting Reclame Code om te pleiten voor de vrijstelling voor groente en fruit. Het Voedingscentrum sluit dat ook niet uit. "Waar we invloed kunnen uitoefenen, zullen we dat niet nalaten."

Saillant is dat het bestuur van de stichting Reclame Code onder voorzitterschap staat van Willem van der Mee, oud-Greenerydirecteur. Het bestuur zou volgens bronnen vraagtekens hebben bij de ingediende vrijwillige gedragscode.

Of registreer je om te kunnen reageren.