Home

Achtergrond 80 x bekeken

'Vleeskuikensector meer tegenwicht supermarkt'

De ketenpartijen uit de vleeskuikenindustrie moeten meer samenwerken om voldoende tegenwicht te kunnen bieden aan de supermarktketens.

Dat constateert de Rabobank in haar visie Kiezen voor kip. Het uitgangspunt is dat de Nederlandse sector door de hoge kwaliteit goed bij de Noordwest-Europese markt aansluit. In deze regio zijn enkele supermarktketens dominant en de versnipperde pluimveevleessector kan daar geen tegenwicht aanbieden. Slachterijen en vleesverwerkers moeten opschalen om sterker te staan.

Daarnaast moet de keten om efficiënt te kunnen werken streven naar bestendige samenwerkingen, waarbij de verwerkende schakel de regie moet voeren. Alleen door samenwerking kan de Nederlandse keten de concurrentie uit het buitenland aan, stelt de bank.

Qua productie moet de sector zich richten op de versmarkt. Op de lange termijn bieden daarbij volgens de Rabobank meerdere marktsegmenten perspectief. Hierbij onderscheidt de bank de gangbare productie, een tussensegment en nichemarkten.

Wie gaat voor de gangbare productie moet concurreren op kostprijs. Schaalvergroting en hoge productiviteit moeten voor deze vleeskuikenhouders speerpunten zijn. De hoge kosten van pluimveerechten remmen echter bedrijfsontwikkeling. Omdat met een tussensegment een hogere marge gerealiseerd wordt met beperkte investeringen is de noodzaak tot schaalvergroting hier kleiner.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.