Home

Achtergrond 114 x bekeken

Verzet agf-keten tegen reclameverbod

Partijen uit de groente- en fruitketen verzetten zich tegen plannen om voedingsreclame voor kinderen volledig te verbieden.

Handel en afzetorganisaties willen bij de stichting Reclame Code een vrijstelling bedingen voor groente en fruit. De discussie draait om reclame van bedrijven gericht op kinderen jonger dan zeven jaar. De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) werkt aan een gedragsregel waarin voor alle voedingsreclame een verbod komt, ook voor groente en fruit. "Kinderen jonger dan zeven kunnen nog geen onderscheid maken. Ik neem aan dat de sector voor een zorgvuldig reclamebeleid is. Generieke reclames blijven wel mogelijk voor alle leeftijden", stelt FNLI-directeur Philip den Ouden. De Stichting Reclame Code buigt zich nu over het concept voor zelfregulering.

Eerdere kritiek van het PT is niet opgenomen. De code blijft een reclameverbod verkondigen voor alle voeding, ook als het groente en fruit is en partijen als de overheid en Voedingscentrum consumptie hiervan juist propageert.

FrugiVenta zegt zich tegen het verbod te willen weren.. Ook de supermarkten zijn tegen, De afzetorganisaties willen het bezwaar tegen de code ook ondersteunen. Volgens koepel DPA lopen campagnes als snoeptomaatjes mogelijk gevaar onder het huidige concept.De handel en telersverenigingen willen bezwaar aantekenen bij de stichting Reclame Code.

Projecten als schoolgruiten lopen geen gevaar omdat ze generiek zijn en buiten de code vallen. Supermarktkoepel CBL denkt dat reclame voor deze doelgroep niet efficiënt is. "We dagen The Greenery uit om een campagne op te zetten."

Volgens het PT hebben meer organisaties aangegeven tegen een reclameverbod voor groente en fruit te zijn. De sector is niet vertegenwoordigd in de FNLI. Partijen uit de zuivel en vlees zijn dat niet. Hier zou geen bezwaar tegen de plannen zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.