Home

Achtergrond 60 x bekeken

Pessimisme onder consumenten neemt toe

Nederlandse consumenten zijn deze maand pessimistischer geworden over het economisch klimaat.

De index voor het consumentenvertrouwen daalde in april tot min 12 punten, tegen min 9 punten in maart. Dat blijkt uit gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het consumentenvertrouwen is sinds de zomer van 2003 niet zo laag geweest. Toen werden consumenten geconfronteerd met negatieve economische groeicijfers en oplopende werkloosheid. Dat was deze maand niet het geval, maar er was de afgelopen tijd wel veel onrust op de financiële markten, aldus het CBS.

Over de eigen financiële situatie in het afgelopen jaar zijn consumenten aanzienlijk somberder gestemd dan een maand eerder. Ook de verwachtingen voor de komende twaalf maanden zijn negatiever dan in maart. Desondanks nam de koopbereidheid volgens het CBS slechts licht af.

Nederlandse huishoudens hebben in februari overigens wel meer geld uitgegeven aan goederen en diensten dan een jaar eerder. De uitgaven stegen op jaarbasis met 3,1 procent, na een toename van 2 procent in januari. De cijfers zijn gecorrigeerd voor de schrikkeldag in februari en voor prijsveranderingen, aldus het CBS.

De huishoudens kochten 3,4 procent meer goederen. Vooral aan duurzame goederen werd meer geld besteed, 5,7 procent meer dan in februari vorig jaar. Het gaat hierbij om de aankoop van onder meer kleding, computers en auto's.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.