Home

Achtergrond 57 x bekeken

'Patiënten willen centraal aanspreekpunt in ziekenhuis'

Patiënten in ziekenhuizen willen één centrale persoon die hun informatie geeft over hun ziekte en behandeling.

Dat is een voorlopige conclusie uit een onderzoek van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) dat maandag is ingezet. De patiëntenorganisatie startte toen een meldpunt waar patiënten zich konden uitspreken over de klantvriendelijkheid van ziekenhuizen.

Volgens een woordvoerder hebben sindsdien duizend mensen gereageerd. Ongeveer 60 procent had kritiek. Van de personen die opgenomen waren geweest, beklaagde 52 procent zich over de versnipperde informatievoorziening. Iets meer dan 40 procent vond het hinderlijk dat patiënten steeds opnieuw hun verhaal moesten vertellen, soms wel tien keer per opname.

Bijna 40 procent van de respondenten was van mening dat artsen en ander medisch personeel te weinig tijd besteedden aan goede voorlichting aan de patiënt.

Een meerderheid (72 procent) van de opgenomen patiënten was wel tevreden over de manier waarop het ontslag uit het ziekenhuis was geregeld. De patiënten kregen goede informatie over bijvoorbeeld de medicijnen die ze moesten blijven slikken en bijvoorbeeld over de inschakeling van thuiszorg.

Van de patiënten die via een polikliniek waren geholpen, vond 23 procent het lastig dat afspraken voor verschillende behandelingen in het ziekenhuis niet via één centraal loket konden worden gemaakt.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.