Home

Achtergrond 83 x bekeken

'Ov-chipkaart moet gebruiksvriendelijker'

De inmiddels omstreden ov-chipkaart moet gebruiksvriendelijker worden op de plekken waar het systeem nu onduidelijk is voor reizigers.

Dat stelt ov-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven in haar rapport 'De ov-chipkaart, de reiziger en het vertrouwen'.
Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer heeft de rapportage vrijdag naar de Tweede Kamer gestuurd. Ze gaf in een begeleidende brief nog geen inhoudelijk commentaar op de bevindingen.

Van Nieuwenhoven kondigt aan dat ze door zal gaan met haar oproepen om overheden, vervoersbedrijven en gebruikersorganisaties zo te laten samenwerken dat het project succesvol wordt voor iedereen.
In het 45 pagina's tellende rapport, dat is opgesteld door adviesbureau inno-V, staat een reeks aanbevelingen. De onderzoekers hebben relevante literatuur bestudeerd, een reeks deskundigen geïnterviewd en belangenorganisaties van onder anderen reizigers geraadpleegd.

Volgens het rapport is de de complexiteit en de omvang van het Nederlandse ov-chipkaartproject uniek in de wereld. "Nergens worden zoveel veranderingen tegelijk doorgevoerd in een zo groot geografisch gebied met zoveel verschillende vormen van openbaar vervoer en zoveel verschillende opdrachtgevers en vervoerbedrijven'', aldus van Nieuwenhoven.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.