Achtergrond 57 x bekeken

Onderzoekers claimen primeur in stamcelonderzoek

Onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) en het Hubrechtlaboratorium zijn er voor het eerst in geslaagd stamcellen uit een volwassen menselijk hart uit te laten groeien tot nieuwe hartspiercellen.

Tot nu toe was dit alleen mogelijk met embryonale stamcellen. De resultaten verschijnen deze week in het tijdschrift Stem Cell Research. Dat heeft het UMCU maandag bekendgemaakt.

Hoofdonderzoeker Pieter Doevendans spreekt van een uniek proces dat de onderzoekers helemaal in de hand hebben. ,,We kunnen in ongekende hoeveelheden hartspiercellen maken die bovendien allemaal hetzelfde zijn. Dat is gunstig als je denkt richting therapie, maar ook voor wetenschappelijk onderzoek en het testen van medicijnen.''

De stamcellen die de onderzoekers gebruiken zijn afkomstig uit restmateriaal van openhartoperaties en worden nadat ze zijn geïsoleerd, vermenigvuldigd in het laboratorium. De onderzoekers laten cellen vervolgens ontwikkelen tot volwaardige hartspiercellen die ritmisch samentrekken, gevoelig zijn voor elektrische activiteit en reageren op adrenaline.

Doevendans gaat de gekweekte hartspiercellen gebruiken voor onderzoek naar onder meer hartritmestoornissen. Door stamcellen uit het hart van patiënten met een genetisch hartdefect uit te laten groeien tot hartspiercellen, kunnen onderzoekers de cellen bestuderen die verantwoordelijk zijn voor de aandoening. In de toekomst moet het mogelijk worden hartweefsel dat door een infarct beschadigd is geraakt, te herstellen met nieuwe hartspiercellen.

Onderzoekers zijn er al eerder in geslaagd van stamcellen hartspiercellen te maken, maar dat lukte nooit zonder daarbij ook gebruik te maken van hartspiercellen van pasgeboren muizen of ratten. De stamcellen die de Utrechtse onderzoekers hebben ontdekt, kunnen zich op eigen kracht ontwikkelen.

Administrator