Home

Achtergrond 88 x bekeken 1 reactie

'Groenteketen uit de tijd'

De afzetketen voor groente werkt niet efficiënt.

Circa 20 procent van het door telers geleverde volume wordt door afzetpartijen aan handel doorverkocht in plaats van aan afnemers. Dat zei Thijs Jasperse, voorzitter van de samenwerkende telersverenigingen (8-en) dinsdag op de handelsledenbijeenkomst Agro Businessclub Westland op het nieuwe verpakkingscentrum Greenpack in Maasdijk.

"Het systeem is niet meer van deze tijd. We moeten toe naar een ander model." Doel is daarbij een kortere keten naar de eindafnemer. Telers kunnen daarbij meerdere afnemers gerichter beleveren. Jasperse noemt het een denkrichting en wil niet zeggen of zo'n model is opgenomen in de APO-plannen.

Hij stelde verder dat bij een groep telers het vertrouwen in afzetpartijen afbrokkelt, omdat ze voelen dat verkopers niet altijd de beste prijs voor hen uit de markt halen, maar bezig zijn inkoopcontracten van afnemers in te vullen. Toch moet de teler niet op de stoel van de handel gaan zitten, denkt hij.

De samenwerkingspecialist noemde op de bijeenkomst voor de Westlandse handel geen details over de plannen voor de associatie van producentenorganisaties (APO), wel de grote lijnen. "We willen geen nieuw insituut neerzetten, maar slim informatie verzamelen en via het netwerk verspreiden, waarbij we de structuren willen respecteren." Daarbij doelde hij ondermeer op informatiesystemen voor aanbod en vraag.

De handelspartijen reageerden terughoudend. Mart Valstar, voorzitter van de Agro Businessclub Westland stelde wel dat Jasperse de toegevoegde waarde van de handel onvoldoende erkent. Volgens FrugiVentadirecteur Willem Baljeu wacht de handel de bundelingsplannen van de telers af.

Horizontale samenwerking kan de positie op punten versterken, denkt hij, zolang het niet tot commerciële bundeling van het aanbod leidt. De handel is daarvoor niet bevreesd, stelt hij. "Als de teelt niet bij de handel komt, komt de handel wel bij de teelt. De handel is flexibel genoeg om zich aan nieuwe marktomstandigheden aan te passen."

De discussie op de handelsbijeenkomst ging vooral over de strategische positie van Nederland. Telers willen Nederlands product sterker profileren met campagnes. Door de draaischijf van Nederland voor import is het imago van Nederlands product ondergesneeuwd, stelt Jasperse. De nadruk is volgens telers teveel op dienstverlening komen te liggen aan afnemers, stelde hij.

Volgens Baljeu zijn er beperkingen bij promotie. Bij de discountafnemers is weinig ruimte voor merkenbouw op product. Bovendien zijn er al producentenpartijen die met eigen merken werken.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Piet Zwinkels

    de producent of wel de teler kijkt al jaren uit naar die 1 op 1 relatie met de afnemer. Maar definieer nu eens:"de afnemer"? In mijn optiek behoort "de handel" al jaar en dag tot die "afnemer".
    Jasperse denkt, dat het tijd wordt de touwtjes bij welke cooperatie dan ook eens echt in handen te nemen en je als teler ervan te verzekeren, dat het een relatie is en wordt met de echte eindafnemer of wel de supermarkt.
    Zijn wij soms maar half eigenaar van die zogenaamde cooperaties? Of vinden we het wel best zo? Laten we ons misschien leiden door een stel "Farizeeers???
    Volgens mij klopt het verhaal van Thijs Jasperse gewoon niet. Het is een utopie te denken, dat er voor de teler meer te halen valt. Je bent gewoon veroordeelt tot "de handel"! Of niet soms?
    Je kan wel hoog van de toren schreeuwen, maar kom nou eens met een concreet plan, waarin het verschil in prijs tussen teler en "de handel" in de broekzak van de teler belandt! Mart Valstar weet, dat zolang die telers het niet meer eens kunnen worden met elkaar, de mogelijkheden voor "de handel" PLENTY zullen zijn en blijven!!!

Of registreer je om te kunnen reageren.