Home

Achtergrond 69 x bekeken

Gemak dient de consument

De Nederlandse consument houdt van gemak. Ook als het gaat om huishoudelijke apparaten.

Zo kopen steeds meer consumenten een tweede stofzuiger, omdat het 'gemakkelijk' is.

"De stofzuiger hoeft nu niet door het hele huis worden gesleept'', aldus Jeroen de Roos, directeur van Vereniging van Leveranciers van Huishoudelijke Apparaten in Nederland (Vlehan) vandaag.

Gemakzucht bij de Nederlandse consument blijft volgens de brancheorganisatie ook in 2008 de voornaamste reden tot aankoop. Van een afnemend consumentenvertrouwen merkt De Roos niets. "Het eerste kwartaal is erg positief.'' Consumenten kochten niet alleen meer apparaten, maar gaven ook meer uit.

"Mensen hebben steeds minder tijd, dus moet apparatuur gemakkelijk zijn en in het gebruik niet te veel tijd kosten'', aldus De Roos. Zo komen er steeds meer koffiezetapparaten op de markt waarbij minder handelingen nodig zijn, zoals bij espressomachines en de cups- en padsmachines. "Mensen willen gewoon alleen maar op een knop hoeven te drukken.''

Vorig jaar bedroeg de omzet van huishoudelijke apparatuur 1,7 miljard euro, een stijging van 2,6 procent. In totaal werden 3,7 miljoen apparaten verkocht, 2,2 procent meer dan in 2006, zo bleek uit cijfers van Vlehan.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.