Home

Achtergrond 72 x bekeken

FNV Jong start campagne Werk en Uiterlijk

Een op de vijf jongeren wordt op het werk wel eens aangesproken op zijn of haar uiterlijk, blijkt uit onderzoek van FNV Jong. Ze mogen geen oorbel dragen, moeten een tattoo of piercing verbergen of een ander T-shirt aantrekken.

Een bedrijf mag eisen stellen in verband met de veiligheid of hygiëne, vindt FNV Jong. Maar jongeren hebben ook rechten, óók als het gaat om uiterlijk. ”Het gaat daarbij om jouw smaak, niet om die van de baas”, stelt Jeroen de Glas, sinds donderdag voorzitter van de jongerenbond van de vakcentrale.

Werkgevers gebruiken volgens hem vaak absurde argumenten. Zo mag een jongen die in een supermarkt werkt, geen oorbel in hebben omdat dit aanstootgevend zou zijn. Een ander mag geen T-shirt met Jimi Hendrix dragen omdat het zou aanzetten tot blowen.

”Je ziet nu onduidelijkheid en willekeur op de werkvloer”, aldus Glas. Jongeren moeten met hun baas het gesprek over uiterlijk op het werk aangaan en FNV Jong wil hen helpen zich mondig op te stellen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.