Home

Achtergrond 114 x bekeken

Europese infrastructuur 40 miljard duurder

De dertig grootste Europese projecten voor transport via water, wegen en spoor vallen 12 procent duurder uit dan vier jaar geleden berekend.

De totale kosten komen uit op 379 miljard euro, bijna 40 miljard euro meer dan de raming uit 2004.
Dat meldde de Britse zakenkrant Financial Times dinsdag op basis van een onderzoek van PricewaterhouseCoopers, op verzoek van het Europees Parlement.

Bij de dertig 'transeuropese netwerken' zitten megaprojecten als een treinverbinding tussen het Lyon in Frankrijk en Oekraïne, een snelweg van het Poolse Gdansk naar Wenen en een spoorweg tussen Berlijn en Palermo op Sicilië.

De projecten worden grotendeels betaald door de landen die ervan profiteren, maar er zit ook voor honderden miljoenen geld in van de gemeenschappelijke Europese begroting. CDA-europarlementariër Corien Wortmann vindt dat de landen de financiële tekorten moeten aanvullen en wil niet dat er extra geld van de EU-begroting in gestoken wordt. "De lidstaten moeten over de brug komen, we gaan niet tornen aan de plafonds op de Europese begroting'', aldus Wortmann.

Volgens haar worden infrastructuurprojecten vaak duurder door de 'ruimtelijke en maatschappelijke' inpassing. Onder meer het beperken van de geluidsoverlast voor burgers kost extra geld. Maar het resultaat is voor omwonenden wel positief, aldus Wortmann.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.