Home

Achtergrond 86 x bekeken

'Eco-lifestyle' leidt tot conflictgedrag consument

Consumenten zijn zich steeds meer bewust van het belang van ecologische en biologische producten.

Deze 'eco-stijl' zorgt echter wel voor conflictgedrag, waarbij mensen heel bewust leven, maar dan bijvoorbeeld wel vier keer per jaar op vakantie gaan met het vliegtuig.

Dit is een van de trends die uit onderzoek van onder meer TNS Nipo in opdracht van Capgemini naar voren komen. Vandaag zijn de voorlopige onderzoeksresultaten gepresenteerd. In mei komt het definitieve onderzoeksrapport. Het onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd onder 55.000 huishoudens.

De nieuwe 'eco-levensstijl' heeft volgens de onderzoekers vaste grond onder de voeten gekregen. "Nu is de vraag nog hoe gaan we ermee om'', aldus Bert Keizer van Capgemini. En dat blijkt lastiger dan gedacht. Zo blijkt uit het onderzoek dat mensen spaarlampen gebruiken, maar in een auto rijden zonder roetfilter.

Naast het 'eco-bewustzijn' signaleren de onderzoekers dat de samenstelling van de bevolking steeds complexer wordt. Enerzijds is er de vergrijzing en anderzijds is er een 'Generatie C' die alles met de muisknop aan elkaar knoopt en elkaar zo beïnvloedt, aldus Keizer. "Voor retailers is het daarom lastig om te bepalen wat hun doelgroep is in 2015.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.