Home

Achtergrond 115 x bekeken 1 reactie

Champignon in de herkansing

De Nederlandse champignonsector maakt te weinig gebruik van nieuwe initiatieven om de paddenstoel in het algemeen en de witte champignon in het bijzonder te verkopen.

Dat zei Martin Olde Monnikhof, directeur-generaal van het ministerie van landbouw vandaag op het symposium: Champignonteelt in 2018, kies je kansen. De bijeenkomst werd gehouden ter gelegenheid van de opening van de champignonkwekerij van Jos en Wilma Cox in Broekhuizen.

Teeltbedrijven opereren nog te solitair, terwijl juist samenwerking met andere partijen in de keten een noodzakelijke verlaging van de kostprijs mogelijk maakt, volgens Olde Monnikhof.

De sector heeft in zijn ogen zeker bestaansrecht, maar dan moet de sector wel de handen uit de mouwen steken. "In de laatste jaren is de bedrijfsoppervlakte afgenomen en daarmee ook de productie en de exportvolume", stelt Olde Monnikhof. "Om deze ontwikkelingen om te buigen zijn nieuwe initiatieven nodig. Producenten van paddenstoelen moeten niet alleen nauwer samenwerken met elkaar, maar ook met leveranciers van compost en dekaarde. Ook moeten er gesprekken met afzetpartijen in gang gezet worden. Samenwerken biedt beide partijen voordelen."

Daarnaast is extra promotie nodig om de gezondheid van de champignon bij de consument tussen de oren te krijgen, volgens Olde Monnikhof. Het product bevat zeer weinig vet en barst van de vezels. Zeker wanneer met nieuwe marktconcepten de Europese markt wordt open gebroken. Samen met Sonja Bakker moet het huidige verkoopvolume meer dan verdubbeld kunnen worden.

Clement Mol

Eén reactie

  • no-profile-image

    Martin Olde Monnikhof

    Gaarne correcte vermelding van mijn functie. Ik ben geen directeur-generaal, maar plaatsvervangend directeur industrie en handel van het ministerie van LNV. Bij voorbaat dank voor de correctie.

    Martin Olde Monnikhof

Of registreer je om te kunnen reageren.