Home

Achtergrond 85 x bekeken

6000 forenzen gaan rekeningrijden op A12

Een groep van ongeveer 6000 forenzen doet vanaf 1 september mee aan de eerste grootschalige test met rekeningrijden op de A12 in Zuid-Holland.

De initiatiefnemers van de proef hopen dat 1000 tot 1200 auto's dagelijks de spits gaan mijden, erg belangrijk in de strijd tegen files in een periode waarin grootschalige werkzaamheden gepland staan.

Dat heeft Willem de Jager, adjunct-directeur van de Rabobank en stuwende kracht achter het project, vandaag gezegd. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de proef half mei van start zou gaan met ongeveer zeshonderd deelnemers. Op verzoek van wegbeheerder Rijkswaterstaat is de schaal met een factor tien uitgebreid en wordt de proef parallel uitgevoerd met de wegwerkzaamheden.

Een nog onbekend aantal auto's wordt uitgerust met een satelietontvanger van Siemens Nederland. Dat kastje registreert via gps-gegevens exact de gereden kilometers, routes en tijdstippen. Wie de spits mijdt en kiest voor alternatief (openbaar) vervoer of telewerken, krijgt een bedrag uitgekeerd van een paar euro per werkdag.

Rijkswaterstaat gaat vanaf september twee jaar lang aan de slag op de A12. Tussen Gouda en Zoetermeer staan nu dagelijks lange files. De huidige twee vrij smalle rijbanen per richting worden tussen deze twee steden verbreed en er komt een spitsstrook voor de drukste uren van de dag.

De werkzaamheden veroorzaken verkeershinder, vooral in de eerste anderhalf jaar. De betrokkenen bij de proef hopen dat er per saldo geen extra files zullen ontstaan, omdat minder forenzen in de spits gebruik zullen maken van de snelweg.

De proef loopt vooruit op een andere, door minister Camiel Eurlings van Verkeer aangekondigde test met rekeningrijden met behulp van gps-techniek. Deze proef moet volgend jaar beginnen op snelwegen rond Amsterdam.

Een groot aantal bedrijven en ministeries in Zuid-Holland wilde niet wachten op de resultaten van de proef. In de ochtenduren staan er vrijwel altijd lange files op de A12, die tot in het hart van Den Haag reikt.

Het openbaar vervoer speelt als alternatief voor de auto een belangrijke rol bij het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad. De gemeente Den Haag kondigde onlangs al aan dat er nog dit jaar een nieuwe keerlus voor trams wordt aangelegd bij Madurodam.

Daardoor kunnen er veel meer trams rijden over de route van lijn 9 vanaf het Centraal Station, die onder meer voert langs het provinciehuis, Shell, Rijkswaterstaat, de Kamer van Koophandel en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. "In de spits heersen soms Japanse toestanden in de trams'', weet Willem de Jager. "Dat moet straks tot het verleden behoren.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.