Home

Achtergrond 88 x bekeken

Witloftelers spelen in op ander eetgedrag consument

Witloftrekkers hebben dit jaar te maken met een matig tot slecht seizoen.

De tegenvallende vraag naar witlof wordt voor een deel veroorzaakt door een overaanbod aan verse groente op de Nederlandse en Europese markt. Het tegenvallende seizoen heeft volgens Koos Groot van de telerscoöperatie Quality Growers Holland in Venhuizen niet alleen te maken met een overvolle groentemarkt. "Kijk ook maar eens naar de veranderingen bij de consument. Daar draait alles om gemak en nog eens gemak. Voor ons als producenten moeten we daar wel degelijk rekening mee houden en op inspelen."

Op de korte termijn betekent dit meer witlofvarianten op de markt zetten en het product nog aantrekkelijker verpakken. Alle witlof zit nu in een flowpackverpakking en resulteert in een langer houdbaar product en minder uitval. "Personen tussen de 25 en 35 jaar eten het minste witlof", stelt Groot. "Voor die groep hebben we kant-en-klare witlof in magnetronverpakking ontwikkeld. Voor de oudere consumenten brengen we kleine stronkjes op schaal in omloop. Die groep koopt de meeste witlof."

Clement Mol

Of registreer je om te kunnen reageren.