Home

Achtergrond 101 x bekeken 1 reactie

VWa moet weer met hoofdletter A

Om de controles van de VWA te verbeteren is meer tijd en geld nodig. Beide zijn er niet, betoogt PvdA Tweede-Kamerlid Harm Evert Waalkens. Er moet volgens hem nú wat gebeuren. Betere controle, lik-op-stuk-beleid en bestuurlijke boetes. En wie naast de pot pist, zal het weten.

De PvdA is blij met het rapport van de commissie Hoekstra. Het biedt inzicht in de problemen die de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft met de uitvoering van controles. Er bestaan misstanden, schrijft Hoekstra, maar hij geeft geen inzicht in de omvang hiervan.

Wij zijn erg geschrokken van het rapport dat de VWA in januari vorig jaar eigen beheer heeft gemaakt en waaruit blijkt dat VWA-controleurs door de sector onder druk worden gezet. Hoekstra geeft nu aan dat een en ander inmiddels door de VWA is opgepakt, maar dat we er nog niet zijn. De PvdA acht daarom een verbetering van de opleiding van de inspecteurs en de inzet van meer, onafhankelijke, dierenartsen noodzakelijk.

De misstanden in de sector, en met name in de vervoersbranche, gaan ten koste van dierenwelzijn en dat is de verantwoordelijke bedrijven te verwijten. Minister Gerda Verburg (landbouw) heeft echter een dienst deze misstanden te voorkomen, en als dat niet lukt, in elk geval op te sporen en te bestraffen. Ik heb een motie ingediend, die door de Tweede Kamer is aangenomen, die Verburg oproept de gegevens van controles openbaar te maken.

Nu blijkt uit het rapport van Hoekstra echter dat de dienst hier zélf niet eens inzicht in heeft, omdat deze op papier worden vastgelegd, onvolledig zijn en niet landelijk registreert staan. Dit is zeer verontrustend. Met het huidige systeem is het niet eens mogelijk risico-analyses uit te voeren op vervoerders, laat staan dat er sprake kan zijn van een effectieve inzet van de controles. Ook het interne toezicht op de inspecties is daarmee onmogelijk. Dit moet anders!

Er moet een landelijk, gecomputeriseerd controle-registratiesysteem komen op basis waarvan de gegevens kunnen worden geanalyseerd en controles efficiënt kunnen worden ingezet bij die ondernemingen waar hoge risico’s op overtredingen bestaan.

De goeden mogen niet onder de slechten leiden en de kosten moeten vooral daar terecht komen waar een hogere controlefrequentie noodzakelijk is gebleken. De sector zal dus geconfronteerd worden met kostendekkende tarieven. Het inzetten van bestuurlijke boetes en dus lik-op-stuk-beleid is noodzakelijk.

Als de vervoerssector niet voor 1 april met een goed kwaliteitsplan komen, moeten de klepcontroles naar 100 procent. Kosten hiervoor moeten door de sector zelf worden gedragen.

De inhaalslag waar wij voor pleiten kost geld, maar zal ook veel opleveren in verbetering van dierenwelzijn. Bovendien wordt dit voor een deel gedekt door de invoering van kostendekkende tarieven en boetes.

Er moet een efficiënte, professionele organisatie staan, waardoor we de VWa weer met een hoofdletter A kunnen schrijven. De minister heeft een forse opgave om een en ander op te pakken. Wij steunen haar daar bij.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    Dick

    De VWA heeft tijd genoeg om alles wat noodzakelijk is te controleren. De dienst moet zich iets minder gaan bezighouden met onzinnige zaken en meer aandacht schenken aan taken die echt nodig zijn.
    Er wordt teveel vergaderd en te veel mensen zitten achter hun bureau te controleren of iets wel goed gecontroleerd is. Bovendien wordt in de uitvoering teveel tijd verspilt aan randzaken, hierdoor komt de werkelijke controle in het geding.
    Het telkens maar invullen van chechlisten zonder daadwerkelijke actie wanneer er iets niet in de haak is, maakt een controle tot een farce.
    Ik heb jaren bij de VWA gewerkt, ik weet hoe het geld over de balk wordt gegooid. Het rapport is niet voor niets tijdelijk weggestopt, het is een taktiek om op het juiste moment om geld te bedelen. Zo werkt het bij de overheid.
    Ze moeten bij de VWA eens de armen uit de mouwen steken en gewoon aan het werk gaan ipv slap te ouwehoeren over geld en mensen.

Of registreer je om te kunnen reageren.