Home

Achtergrond 109 x bekeken

Transporten ammoniak stoppen, fabriek IJmuiden sluit

Minister Jacqueline Cramer (Ruimte en Milieu) en minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) hebben vandaag een principeakkoord met DSM gesloten over de beëindiging van de ammoniaktransporten tussen Geleen en IJmuiden.

Met dit besluit verliest de vestiging van DSM Agro in IJmuiden zijn bestaansrecht. Daarom heeft DSM besloten deze fabriek met ingang van 1 januari 2010 te sluiten. De ministeries betalen het bedrijf daarvoor een schadevergoeding van bijna 48 miljoen euro.

De sluiting van DSM Agro in IJmuiden leidt tot een verlies van zo'n 120 arbeidsplaatsen. Op basis van het bestaande werkgelegenheidspact en afspraken over herplaatsing binnen Corus en DSM, verwacht DSM dat gedwongen ontslagen kunnen worden voorkomen. Het bedrijf kijkt of uitbreiding van de kunstmestproductie in Geleen mogelijk is om daarmee het verlies van IJmuiden op te vangen.

De ammoniaktransporten van 116.000 ton per jaar op de route tussen Geleen en IJmuiden worden uiterlijk per 31 december 2009 stopgezet. Hiermee komt er een einde aan de stroom van gemiddeld 116 treinen per jaar die de giftige stof door Nederland vervoeren. In 2006 is na een akkoord met AKZO Nobel al een eind gekomen aan chloortransporten tussen Rotterdam en Delfzijl.

Het omstreden vervoer van chloorwagons 's nachts per spoor door Nederland, door tegenstanders 'rijdende bommen' genoemd, leidde in de jaren zeventig en tachtig al tot een nationale maatschappelijke discussie. Ook de ammoniaktransporten per spoor stond sinds jaren zowel politiek als maatschappelijk per discussie.

De vier IJmond-gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen hadden twee jaar geleden al gevraagd om een verbod op het vervoer van ammoniak per trein. Hoewel onderzoek uitwees dat het risico op een ongeluk met een dergelijke trein klein was, zouden de gevolgen voor de omgeving in het geval van een ramp groot zijn.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.