Home

Achtergrond 124 x bekeken

'Supermarkt is nepapotheek'

Voedingsmiddelen met toegevoegde gezondheidsbevorderende stoffen zijn heel vaak nepdrankjes en de supermarkten, die ze verkopen worden meer en meer nepapotheken.

Dat zegt hoogleraar filosofie Michiel Korthals van Wageningen Universiteit in weekblad Groenten & Fruit.

"Het is vrij duidelijk dat gezondheidsclaims van producenten van dit soort voedingsmiddelen niet te bewijzen zijn. Wat er tot op heden aan zogeheten functional foods in de winkels ligt zijn heel vaak eigenlijk nepdrankjes", aldus Korthals.

Bedrijven moeten beter hun verantwoordelijkheid nemen, vindt de filosoof. "Wie integer wil adverteren, die mag niet onvermeld laten dat het light-product dat hij verkoopt weliswaar minder vet bevat maar misschien wel een stuk meer suiker."

Korthals stelt tevens dat voedingswetenschappers nu te vaak in de media komen met verhalen over wat wel of niet gezond is, terwijl hun onderzoek veel minder stellige conclusies rechtvaardigt.

Het complete interview staat in het weekblad Groenten & Fruit van deze week

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.