Home

Achtergrond 212 x bekeken 6 reacties

Stop met veetransport over lange afstand

Bij het transport van slachtdieren over lange afstanden komen ondanks de regelgeving nog steeds misstanden voor, stellen Sandra Albers, Hans Baaij, Frank Dales en Geert Laugs. Het is tijd om het vlees gekoeld of diepgevroren te vervoeren.

De auteurs zijn respectievelijk directeur van WSPA Nederland, Varkens in Nood, de Dierenbescherming en Compassion In World Farming Nederland.

Transport van dieren over duizenden kilometers is per definitie niet diervriendelijk. In het beste geval levert het transport veel stress op. In het slechtste geval dode of ernstig uitgeputte dieren.

In 1965 stelde een commissie onder leiding van de Britse wetenschapper Brambell een aantal criteria voor dierenwelzijn vast, de internationaal erkende Vijf Vrijheden: dieren zijn gevrijwaard van honger, dorst of onjuiste voeding. Dieren zijn gevrijwaard van thermaal en fysiek ongerief.

Dieren zijn gevrijwaard van pijn, verwonding of ziekten. Dieren zijn gevrijwaard van angst en chronische stress. Dieren zijn vrij om een natuurlijk soorteigen gedragspatroon te kunnen hebben. Transport van slachtvee over lange afstand treedt deze criteria met de voeten.

De Europese regels voor diertransporten zijn de strengste in de wereld, maar schieten tekort. Het is nog steeds toegestaan schapen of varkens te vervoeren van Alkmaar naar Athene, mits men je de dieren op gezette tijden uitlaadt, voedt en drenkt. In de praktijk worden de veel te ruime regels echter niet of nauwelijks gecontroleerd en nageleefd.

Vooral Nederland treft blaam. Feitelijk legt de overheid de verantwoordelijkheid bij de sector. Zelfregulering is echter zelden de oplossing als economisch gewin de doorslag geeft. En de dalende prijzen en de groeiende fileproblematiek maken het niet bepaald aantrekkelijk om diervriendelijk te transporten.

De roep uit de samenleving om transport van slachtdieren over lange afstand te stoppen wordt sterker. Uit oogpunt van dierenwelzijn, maar ook het risico van verspreiding van besmettelijke ziekten is mensen niet ontgaan.

Met de huidige technologie is het geen enkel probleem om dieren op korte afstand van de boerderij te slachten en van daaruit gekoeld of ingevroren te vervoeren. Het dierenleed blijft hierbij tot een minimum beperkt. Ook de consument vindt het een prima alternatief; driekwart van de Nederlanders heeft vertrouwen in de kwaliteit van het vlees, zo blijkt uit een opiniepeiling van dierenwelzijnsorganisatie WSPA.

Wat ons betreft kan en moet transport van slachtvee over lange afstand worden afgeschaft. Tot die tijd mogen we van de Nederlandse regering op z'n minst verwachten dat ze de veetransporten streng controleert.

Deze opinie verscheen 11 maart in het Reformatorisch Dagblad.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Willie Sleegers

    Ik vind het zeer ongepast om een foto van een vrachtauto van ons bedrijf van minimaal 2 jaar geleden zonder toestemming te plaatsen ik wil hier dan ook graag reactie op

  • no-profile-image

    boer bart

    prachtig verhaal maar transporten zijn nu eenmaal nodig. ook al wordt er dan ook naar economisch gewin gekeken.
    maar ik heb een andere vraag waarom laten wij al die polen hier werken.
    is deze afstand niet te groot.
    en zeg niet dat ze vrijwillig komen.
    er moet toch brood op de plank zijn.
    en daarom worden dieren verder vertransporteert dan nodog is

  • no-profile-image

    AGD

    Het betreft een algemene foto van een transport van varkens, ter illustratie. Er wordt geen link gelegd naar welk bedrijf dan ook (dat doet het opinie-artikel ook niet) - juist daarom is een algemene foto geplaatst zonder logo's of iets dergelijks.
    Op de foto rust geen portretrecht en kan dus worden hergebruikt.

  • no-profile-image

    Grensboerke

    Leuk verhaal. Maar zeer eenzijdig. Nog even en we gaan de ganzen verbieden om ieder jaar duizenden kilometers te vliegen. Bovendien gaan deze lieden geheel voorbij aan de economische gevolgen van dit beleid. Maar dat hun uiteindelijke doel wel zijn, namelijk op de een of andere manier de zogenaamde bio-industrie aanpakken. Als we dit doen dan zal dit grote gevolgen hebben voor het aantal in nederland te houden varkens, want slachten in andere delen van Europa is veel goedkoper en dan zal daar ook geproduceerd gaan worden en dit is het uiteindelijke doel en niet het dierenwelzijn.

  • no-profile-image

    Dick

    Helemaal mee eens, ik ben zelf varkenshouder en kan mij helemaal vinden in de strekking van dit artikel. Zelf vind ik het al een hele opgave om in een comfortabele auto 1000 vakantiekilometers af te leggen. Met levende slachtdieren moet je zeker niet zulke grote afstanden afleggen. Of de limiet bij 4, 6 of 8 uur moet liggen kan ik niet goed beoordelen, maar daar ligt volgens mij wel ergens een grens. Zoek een goede slachterij in de buurt! Welzijn van de dieren is daarbij het belangrijkste argument, maar ook het voorkomen van ziekteinsleep en behoud van werkgelegenheid in ons eigen land tellen mee als argument.
    Ik kan mij voorstellen dat voor speciale fokdieren een uitzondering wordt gemaakt met aanvullende eisen aan het transport.

  • no-profile-image

    ikke

    nou meneer dick het valt reuze mee je kan gerust 1500 km rijden als je de wagen op een nette manier laadt dan hebben de dieren een prima reis dus dat valt allemaal heel erg mee maar ze laten altijd de verkeerde beelden zien ze moeten de export promoten en niet altijd de kop indrukken. en het is voor de prijs ook beter als er levende export is .

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.