Home

Achtergrond 150 x bekeken

Promotie AGFPN blijft achter bij verwachting

AGF Promotie Nederland heeft in 2007 bijna 30 procent minder middelen besteed aan promotie dan begroot.

Dat blijkt uit het eerste jaarverslag van AGFPN. Voor fruit en champignons waren campagnes vertraagd of geschrapt. AGFPN zag in 2007 ruim 2,7 miljoen euro aan bijdragen in promotiecampagnes. Verwacht werd dat 3,9 miljoen euro werd gehaald. Die begroting was al bijgesteld naar 3,4 miljoen.

Oorzaak van de daling is onder meer het niet doorgaan van een grote champignoncampagne. Een gezamenlijk project met Ierland en Engeland werd op het laatst afgeblazen, omdat Britse telers niet in staat bleken de middelen te verzamelen. Ook bij het schoolgruitenproject was een tegenvaller te noteren. Door wijziging in de procedure is de toekenning van het ministerie van VWS van de subsidie pas in augustus 2007 rondgekomen, een half jaar later dan verwacht.
Uit de verlies- en winstregeling van AGFPN blijkt dat het PT de grootste bijdragen levert met 1,7 miljoen euro. Daarna volgt de EU met een bijdrage in campagnes van zeven ton.

De duurste campagne blijkt de generieke groente- en fruitcampagne, waaronder het kooktheater. Dit kostte in 2007 circa 906.000 euro. Schoolfruit kostte 2 ton, waarbij 6,5 ton was begroot.

AGFPN brengt het jaarverslag uit om meer openheid over de activiteit te betrachten. Volgens het bureau verandert de aard van de campagnes. "Je merkt dat er vanuit de sector behoefte is aan campagnes waar men zich in herkent, die dichter bij het eigen bedrijf staand. Dat is een ontwikkeling waarin AGFPN in wil meegaan", schrijft tijdelijk directeur Marc Jan Haantjes.

AGFPN stopte afgelopen jaar met de inhuur van externe krachten. Dat zorgde voor een besparing van 2 ton. Daar staat een stijging van de salariskosten van 40.000 euro tegenover.

Of registreer je om te kunnen reageren.