Home

Achtergrond 55 x bekeken

Ministerie voor rechter om fijnstoftax

Vanaf 1 april gaan de prijzen van dieselauto's met maximaal 900 euro omlaag of met maximaal 4100 euro omhoog.

De prijzen van voertuigen met een lage uitstoot van fijnstof dalen, terwijl auto's met een vieze motor veel meer gaan kosten. Voor zwaardere voetuigen zoals suv's en minivans kan de meerprijs nog hoger uitvallen.

De autobranche is faliekant tegen de belastingmaatregel en spande een kort geding aan tegen het ministerie van Financiën. De rechtbank in Den Haag begon woensdagochtend aan de behandeling van de zaak.

De RAI Vereniging en de Bovag stellen dat de zogeheten 'fijnstofdifferentiatie' in strijd is met Europese wetgeving. Sommige automodellen zouden onverkoopbaar worden, hoewel ze wel voldoen aan de huidige Europese milieueisen.

Gerard van der Wal, advocaat van de eisende partijen, wees erop dat Nederland ,,al een van de landen is met de hoogste belastingen op motorvoertuigen''. Daarnaast stelde hij vast dat de verschillen met de autobelastingen in de rest van Europa alleen maar groter worden door de invoering van de nieuwe fijnstofregel.
Ronald van den Tweel, advocaat van het ministerie, vond dat geen sprake is van een schending van enige regel van Europees recht. Volgens hem is er geen enkele reden waarom de rechter een streep zou kunnen halen door de fijnstoftax. De advocaat memoreerde dat Nederland al sinds 2005 de fijnstofnorm niet haalt en dat maatregelen noodzakelijk zijn. "Het RIVM schat dat door kortdurende blootstelling aan fijnstof jaarlijks ongeveer 3000 mensen vroegtijdig overlijden."

Directeur Peter Jansen van de RAI Vereniging meent dat het kabinet met de belastingmaatregel nieuwe dieseltechnologie in de ban doet. "Dat noem ik geen milieubeleid, maar pure symboolpolitiek; met als enig doel meer belastinggeld binnenhalen.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.