Home

Achtergrond 129 x bekeken

Leden Frugi Venta verliezen marktaandeel

Het ledenaantal van handelsorganisatie Frugi Venta is vorig jaar gedaald van 471 naar 457.

De omzet van de aangesloten bedrijven steeg van 8,1 miljard in 2005 naar 8,8 miljard euro in 2006, maar het marktaandeel daalde. Dat blijkt uit het jaarverslag 2007 van deze organisatie.

Opvallend is overigens dat er een groter verschil ontstaat tussen het aantal aangesloten en niet-aangesloten bedrijven. Volgens het Hoofdbedrijfschap Agrarische Bedrijven (HBAG) steeg het aantal handelsbedrijven van 770 in 2005 naar 804 vorig jaar. Daar staat een daling van het ledental van Frugi Venta tegenover. Al met al daalde de representativiteit van Frugi Venta van 63 naar 57 procent. Eenzelfde beeld tekent zich af in de omzet van de handelsondernemingen. De ledenomzet van Frugi Venta bedroeg in 2006 zo’n 77 procent van de totale omzet van 11,4 miljard euro; dit was 79 procent in 2004.

Wim Tacken, voorzitter van Frugi Venta, meldt dat in de afgelopen tien jaar een nieuwe commerciële infrastructuur voor de afzet is opgezet. Deze ontwikkeling ging volgens Tacken gelijk op met de uitbreiding van de Europese Unie naar het Oosten, waardoor er nieuwe afzetkansen werden geschapen. Verder ziet de voorzitter dat de nauwere samenwerking tussen handelsbedrijven en telers of telersverenigingen uitmondt in een interessante bundeling van belangen. Schaalvergroting en de investeringen in technische vernieuwingen stimuleren deze bundeling, waarbij handelsbedrijven een steeds belangrijkere rol in de totale keten gaan vervullen.

Het stagnerende personen- en goederenvervoer is een groeiend probleem voor handelsbedrijven. Volgens Frugi Venta is Nederland totaal niet voorbereid op de verwachte groei van het wegvervoer met 80 tot 100 procent tot circa 2020. Vorig jaar bedroeg de economische schade door files al 700 miljoen euro. Daarbij gaat het uitsluitend om kosten van verloren uren door vrachtauto's op autowegen.

Clement Mol

Of registreer je om te kunnen reageren.