Home

Achtergrond 159 x bekeken

Komkommer kan promotie goed gebruiken

Nederlandse komkommertelers moeten meer werk maken met het aanprijzen van hun product.

Bij de teelt roept het geconditioneerd telen de nodige vragen op. Dat en meer werd duidelijk op de landelijke komkommerdag, die door LTO Groeiservice in Zoetermeer werd gehouden.

De marktwaarde van de komkommers wordt volgens marketingdeskundige Maurice Wubben onvoldoende uitgebuit. ”Probeer meer tijd en geld uit te trekken om het gezondheidsaspect van komkommers bij consumenten tussen de oren te krijgen”, stelt Wubben.

”Consumenten denken bij komkommer al gauw aan fris, maar ze bevatten meer. Denk bijvoorbeeld aan silicium en vezel. Juist die stoffen zitten in de schil, dus zou het niet zo gek zijn om consumenten te vertellen dat ongeschilde komkommers beter voor de gezondheid is. Bovendien moet de gevarieerdheid bij komkommers meer aandacht in de keten krijgen. Dat gebeurt nu nog veel te weinig.”

Bij het geconditioneerd telen is er sprake van een te grote verticale temperatuursgradiënt. Dat resulteert in het te langzaam uitgroeien van de vruchten, waardoor ze te lang aan de plant hangen, zo luidt de ervaringen in het onderzoekscircuit.

Clement Mol

Of registreer je om te kunnen reageren.