Home

Achtergrond 108 x bekeken

Delfts blauw zint op comeback in warenhuis

Als het aan producent Koninklijke Porceleyne Fles ligt, maakt Delfts blauw een comeback in het warenhuis.

De aardewerkproducent zegt zich meer te willen richten op de ontwikkeling van de Nederlandse markt. "Het is erg zonde dat een kwaliteitsmerk en een fabriek met deze historie wel door Nederlanders worden gewaardeerd, maar dat de producten niet goed worden gekocht'', zei directeur Patrick Grasso van Porceleyne Fles dinsdag. "Het Delfts blauw in huis moeten we meer gaan stimuleren.''

Porceleyne Fles bestaat al sinds 1653, maar leeft nu nog vooral bij de gratie van toeristen uit Azië en de Verenigde Staten. Een probleem voor de onderneming is dat die toeristen door de dure euro minder zijn gaan uitgeven aan het wereldberoemde aardewerk. Vorig jaar daalden de inkomsten van Porceleyne Fles met ruim 300.000 euro tot 3,8 miljoen euro.

Porceleyne Fles kijkt daarom naar uitbreiding van zijn distributienetwerk om ook de 'gewone' consument te verleiden om weer Delfts blauw in huis te halen. In Nederland mikt het bedrijf op de designwinkels en "misschien een van de grotere warenhuizen,'' aldus directeur Grasso.

Een snelle comeback in de Nederlandse detailhandel is echter niet te verwachten. Porceleyne Fles is nog volop bezig met de ontwikkeling van producten, stelde Grasso. Een eerste stap is eind vorig jaar gezet met een serie design-eetborden van de ontwerper Piet Hein Eek. "Die zijn goed ontvangen.''

Porceleyne Fles heeft ook een art director in dienst genomen die werkt aan producten die gewone consumenten moeten verleiden. Volgens Grasso heeft de Nederlander weinig op met de drukke decoraties van de traditionele Delfts blauwe borden. De eetborden van Piet Hein Eek, bekend om zijn kasten van sloophout, zijn om die reden gestript van 'tierlantijnen'.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.