Home

Achtergrond 117 x bekeken 1 reactie

Campina profiteert verder van gezondheidstrend

De zuivelcoöperatie Campina heeft vorig jaar een omzet geboekt van ruim 4 miljard euro.

Dat is een stijging van 11 procent ten opzichte van 2006, toen de omzet 3,6 miljard euro bedroeg. Campina profiteerde niet alleen van gunstige melkprijzen, maar ook van de trend bij consumenten om gezonder te leven. Campina speelt daar al geruime tijd op in met producten als Optimel, Vifit en Milner.

Consumentenproducten waren bij Campina goed voor een omzet van 2 miljard euro. Kaas en boter leverden 1 miljard euro aan inkomsten op. De overige omzet kwam uit industriële zuivel.

Campina maakt als coöperatie nooit winstcijfers bekend, maar wil afgerekend worden op de melkprijs die het betaalt aan zijn boeren. De ongeveer 6000 Nederlandse melkveehouders van Campina ontvingen vorig jaar 16 procent meer voor hun melk. Bij de beoogde fusiepartner Friesland Foods bedroeg de stijging 19 procent. "We zijn tevreden, maar we hadden graag een sterkere stijging gehad'', zei Campina-voorzitter Kees Wantenaar.

Campina en Friesland Foods kondigden eind vorig jaar aan te willen fuseren. Campina stelde dat de gesprekken in een dusdanig stadium zijn dat de fusieovereenkomst op 9 april naar de leden gaat. Een maand later moeten de boeren hun goedkeuring geven. Inhoudelijk wilde het Campina-bestuur niet ingaan op de voorgenomen krachtenbundeling.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    frisomelker

    Campina staat met stip op 1.
    De lekkerste en veruit gezondste zuivel
    komt van de vakmensen van Campina.
    Als consument proef je duidelijk kwaliteit.
    F.F kan dit heeeel goed gebruiken.

Of registreer je om te kunnen reageren.