Home

Achtergrond 149 x bekeken 4 reacties

CBL wil residupublicaties juridisch aanpakken

Supermarktkoepel CBL gaat advies inwinnen over het mogelijk juridisch aanpakken van milieu-organisaties bij nieuwe publicaties over residuen in groente en fruit.

Dat laat de koepel weten aan deze krant. CBL zegt de beweringen van partijen als Milieudefensie in de campagne Weet wat je eet 'spuugzat' te zijn. De campagne maakt op basis van onderzoeksresultaten van de VWA een ranglijst met schoonste supermarkten.

"We willen bij de eerstvolgende aantijging scherper reageren. Onze leden zijn het spuugzat. Het is niet een waarschuwing, want we zouden het al eerder doen, maar nu zullen we op korte termijn dit laten onderzoeken", zegt Marc Jansen, verantwoordelijk voor consument en veiligheid.

Basis voor een juridische vervolging zou smaad kunnen zijn. De afzonderlijke leden worden met naam genoemd in de berichten van Milieudefensie, op basis van niet-wettelijke normen, stelt CBL. "Keer op keer blijkt er niets van waar te zijn."

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Wouter van Eck

    Laten we de feiten laten tellen. De gifmeter op weetwatjeeet.nl geeft heldere cijfers. Voor de Nederlandse appel helaas minder leuk, ook vergeleken met de Franse appel. Nederland: 61 metingen, gemiddeld 3,4 gifstoffen, 2 wetsovertredingen (MRL), 4 overschrijdingen van de gezondheidsnorm (ARfD). Frankrijk: 48 metingen, gemiddeld 3,0 gifstoffen, 3 wetsovertredingen, geen overschrijding van de gezondheidsnorm. Het aantal metingen kan per land inderdaad varieren, daarom is het inderdaad belangrijk om ook goed te letten op de gemiddelde score.

    Voor Nederlandse producenten van paprika's, tomaten en komkommers zijn de cijfers overigens heel goed. Alle complimenten daarvoor!

  • no-profile-image

    W. Aalders

    Relevante column op www.retailnieuws.nl
    van Reinder Koornstra

    De boodschapper vermoorden?
    Natuurlijk overdrijven milieuclubs, maar dat doen de CBL leden zelf vaker. Kijk maar eens welke gouden bergen de consumenten keer op keer beloofd worden, en wát die consument in de praktijk van de supermarkt allemaal tegenkomt, of, bij gebrek aan voorraad, juist niet tegenkomt!. Maar áls Milieudefensie écht een 'lastercampagne' voert, en áls er werkelijk niets aan de hand zou zijn, wat lét het CBL of individuele CBL leden dan naar de rechter te stappen? Ík zou daar zelf in hun plaats geen seconde mee wachten. Blijkbaar is al dat milieugedoe toch niet 'lasterlijk' genoeg om juridisch aan te pakken, maar is het ongegrond beschuldigen van laster zelf ook geen laster?Natuurlijk deugt er regelmatig iets niet, bewust of onbewust, want met 'vers' ben en blijf je kwetsbaar. Dan is het goed dat een instantie als Milieudefensie je scherp houdt. Vandaag stond er een in Trouw een vooraankondiging van een TV programma "Over verse vis die al een week in de supermarkt ligt". Gewoon kijken naar "Klootwijk aan Zee" om 19:55 uur op Nederland 2. Is dát ook laster? En die AD test over 'Hollandse Nieuwe' zou ook speciaal bedoeld zijn om de levensmiddelenhandel in een kwaad daglicht te stellen? Zijn dit niet gewoon terechte pogingen de kwaliteit van het aanbod te vergroten en misstanden aan de kaak te stellen? Het lichtelijk paranoïde CBL kan zo nog jaren doorgaan met allerlei instanties in de ban te doen, of nóg harder proberen te voorkomen dat dit soort zaken voorkomen. Waarom toch, zou er markt zijn voor een nieuwe formule als Marqt, speciaal gericht op het aanbieden van vers dat ook echt vers moet zijn! Of voor al die biologische supermarkten. Tegen een meerprijs wéét je dan tenminste zeker dat `what you see is what you get´, maar ook de rest van Nederland moet daar, tegen een lagere prijs, redelijk zeker van zijn. Anders is die lagere prijs gewoon te duur. Laat die boodschappers nog maar even in leven, zou ik denken.

  • no-profile-image

    jac

    Als producent, teler ben ik zeker geen fan van de propagandaclub van Wouter van Eck en consorten maar van mij hoeven ze de bekendmaking van overschrijdingen niet te stoppen. Wat mij wel mateloos stoort is de valse manier van de info naar buiten brengen. Op hun site staan gewoon leugens, als je goed kijkt kun je dit zien maar veel menesen kijken niet verder als de kop van een artikel. Neem appel, volgens de site zit op NL appel het meeste gif, dit klopt in verhouding van geen kant. Van NL appel bijv. 62 monsters bekeken en daarin bijv. 10 afwijkingen dit staat dan boven aan de lijst terwijl van bijv Franse appels 5 monsters zijn bekeken en hiervan zijn er bijv. 2 fout.
    als je eerlijk zou zijn zou je vermelden dat in dit voorbeeld de Franse veel slechter uit de bus kwamen dan de Nl appel. maar ja eerlijk kennen ze niet in hun propaganda.... erg jammer anders zou propaganda info worden.

  • no-profile-image

    Peggy

    De supermarktkoepel moet maar eens op onderstaande site kijken.
    Kunnen ze nog veel van leren...
    http://www.organicconsumers.org/

Of registreer je om te kunnen reageren.