Home

Achtergrond 131 x bekeken

Boekhandel verkoopt meer, Nederlander leest minder

Boekhandels hebben vorig jaar opnieuw meer boeken, kranten en tijdschriften verkocht.

Maar het aantal uren dat de Nederlander dit soort leesvoer tot zich neemt, is dalende. Dat bleek vandaag uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De boekhandel blijft ondanks stijgende internetverkopen met 55 procent marktaandeel nog steeds het belangrijkste verkoopkanaal voor boeken, Na twee moeilijke jaren is vanaf 2005 de omzet van boekhandels gestegen. In 2007 zetten de boekenwinkels bijna 2,5 procent meer om dan in het jaar ervoor.

De hogere verkopen kwamen in steeds minder winkels tot stand. In 2000 waren er nog bijna 1400 boekhandels, in 2006 was dit aantal gezakt tot ongeveer 1100. Vooral kleine zelfstandigen hielden het voor gezien.

Het aantal uren dat de Nederlander gedrukte media als boeken, kranten en tijdschriften leest, daalt. In 1975 was dit nog zes uur per week, in 1990 vijf uur en in 2005 minder dan vier uur per week. Hoewel boeken ook minder worden gelezen, is de daling bij kranten en tijdschriften het grootst, aldus het CBS.

Tegenover deze daling staan een gestegen gebruik van internet en meer uren televisiekijken. In 2005 besteedde de gemiddelde Nederlander hier meer dan vijftien uur per week aan.

Het aantal vestigingen van openbare bibliotheken bleef sinds 2000 ongeveer constant. De bibliotheken leenden wel minder boeken uit. Tussen 2000 en 2005 daalde het aantal uitgeleende boeken met ruim 15 procent. Sinds 2006 is er weer sprake van een kleine stijging, doordat er vooral meer jeugdboeken over de uitleenbalie gaan.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.