Home

Achtergrond 64 x bekeken

Bloemenveiling heeft dubbel gevoel over Pasen

Voor bloemenveiling FloraHolland had Pasen dit jaar twee gezichten.

In de week vóór Pasen realiseerde de onderneming een recordomzet, maar een week eerder viel de afzet tegen.

Vorig jaar viel Pasen twee weken later dan dit jaar. Bovendien kwam het Britse moederdag, een van oudsher belangrijk verkoopmoment, toen uit op het eind van week 11.

Dit jaar kenmerkte zich bovendien door guur weer. In Duitsland, de belangrijkste exportbestemming, viel zelfs een dik pak sneeuw wat met name de markt- en straathandel belemmerde.

Tenslotte werkten de wisselkoersen van de dollar en pond sterling de afzet in het Verenigd Koninkrijk en de VS tegen. Uiteindelijk leidden deze omstandigheden tot een fors kleinere aanvoer en minder afzet in vergelijk met vorig jaar.

Week twaalf was aanmerkelijk positiever voor de bloemenveiling. De omzet van grootbloemige rozen steeg een kleine 37 procent en het aanbod was met 50 miljoen stelen behoorlijk. Naast de kleur geel werd ook oranje goed verkocht. Ook de gerbera scoorde goed.

Of registreer je om te kunnen reageren.