Home

Achtergrond 64 x bekeken

Supermarkten niet blij met PT-onderzoek

De Nederlandse koepel voor supermarkten CBL is ontstemd over een aantal marktonderzoeksactiviteiten van het Productschap Tuinbouw.

Marc Jansen, verantwoordelijk voor consument en kwaliteit vindt de publicatie van de actieprijzen in Nederlandse winkels volkomen zinloos en gevaarlijk. Het zou voor extra concurrentie kunnen zorgen.

Ook een onderzoek naar de sterke punten van de groentespeciaalzaak is geen taak van het Productschap, vindt Jansen. CBL is zelf bestuurslid en lid van de sectorcommissie groente en fruit. "Onderzoek is geen taak van het PT. Het is bedoeld om een groep onderzoekers aan het werk te houden. Ons is niets gevraagd."

Supermarkten betalen bij directe import heffingen aan het PT. Jansen vindt onderzoek een slechte bestemming van die middelen. "Als bedrijven behoefte hebben aan marktinformatie, kunnen ze er zelf voor zorgen."

Jansen is secretaris van de landbouwcommissie van de VVD. Dezelfde partij als Charlie Aptroot. Jansen verwacht dat de discussie over productschappen zal doorlopen.

Of registreer je om te kunnen reageren.