Home

Achtergrond 67 x bekeken

Strategie internationale voedselretailers regionaal bepaald

Grote internationaal opererende supermarktketens en voedingsgroothandels hanteren sterk uiteenlopende strategieën voor expansie.

Dit blijkt uit een studie naar het expansiegedrag van 25 grote concerns. Vakblad Strategic Direction onderzocht de vier meest gehanteerde manieren van uitbreiding: via een dochteronderneming, door een directe overname, franchising of het sluiten van een joint venture.

Directe acquisitie en het opereren via een dochteronderneming gelden volgens het blad als de meest riskante opties. Ze vereisen immers veel kapitaal en een geolied management.

De regionale marktstructuur en cultuur bepaalt in belangrijke mate de gevolgde strategie. Zo gaat het supermarktwezen in Oost-Midden- en Zuid-Europa relatief vaak een joint venture aan. Franchising is hier ongebruikelijk vanwege het gebrek aan getraind personeel en geld.

Noord-Europa kiest vaker voor het direct overnemen of het franchise-model. In de VS kiest 66,7 procent voor overname door een dochter. Dit geldt ook voor Zuid-Amerika al volgt de joint venture daar op de voet.

Of registreer je om te kunnen reageren.