Home

Achtergrond 103 x bekeken

Sterke groei A-merken

De omzet van A-merken als Campina, Unox en Heineken is het afgelopen jaar sterk toegenomen.

De omzetgroei van de honderd grootste merken is met 5,2 procent zelfs groter dan de omzetgroei van de supermarkten zelf. Dat is sinds 2001 niet meer voorgekomen. Dat blijkt uit onderzoek van IRI Nederland.

De laatste jaren kwam de omzet van A-merken vanwege de prijzenoorlog in de supermarkten sterk onder druk te staan. De groei vond in deze periode vooral in verse producten plaats, waarin A-merken nauwelijks een rol spelen.

Volgens Ronald Laureijsen, directeur bij marktonderzoeker IRI, is het aspect 'gezondheid' een grote stimulator van de groei in de A-merken. Dit is volgens IRI deels toe te schrijven aan de adviezen van dieetgoeroe Sonja Bakker.

Campina was met een omzet van 374 miljoen euro voor het zesde jaar op rij het grootste A-merk van Nederland. Hierna volgen Marlboro met 270 miljoen euro en Douwe Egberts met 269 miljoen euro.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.