Home

Achtergrond 90 x bekeken

Schaalvergroting vraagt sterke drijfveer

Schaalvergroting moet voor de plannen makende melkveehouder veel meer zijn dan een financiële rekensom, aldus Bart Geertsema. Uitbreiding van een bedrijf vraagt vooral ook een sterke drijfveer en speciale ondernemersvaardigheden.

Bart Geertsema is sectormanager Melkveehouderij bij Rabobank Nederland.

De afgelopen 20 jaar was er een still-stand in de melkveehouderij. De sector is vooral druk geweest met het verwerven van melkquotum tegen een exorbitant hoge prijs. Dit was de doodsteek voor de broodnodige innovaties. Onderscheidend ondernemerschap kwam hierdoor onvoldoende naar boven drijven.

De liberalisering van de zuivelmarkt, de geplande afschaffing van de melkquotering en de ongekend goede stemming op de zuivelmarkt veroorzaken een nieuwe dynamiek in de sector. Ondernemers in de melkveehouderij hebben anno 2008 ambitieuze plannen voor hun bedrijf.

Om opschalingsplannen succesvol uit te kunnen voeren, worden hoge eisen aan het ondernemerschap gesteld. Andere competenties als management, organisatie en omgaan met personeel nemen in belang toe. Daarbij hebben veel ondernemers het gevoel dat ze keuzes moeten maken; aansluiten bij de tendens in de sector om in te zetten op schaalvergroting, of juist kiezen voor consolidatie, verbreding of samenwerking.

Een combinatie van puik ondernemerschap, excellente financiële performance en een hoge drive is nodig om schaalvergroting tot een succes te maken. Als op één van deze vitale onderdelen iets ontbreekt dan zullen veel plannen uitdraaien op een grote teleurstelling.

De grootste fout die tot nu toe wordt gemaakt is om van schaalvergroting een financiële rekensom te maken. Het ondernemerschap verdwijnt dan te veel op de achtergrond. Juist de benodigde vaardigheden van de ondernemer zijn van cruciaal belang. Het is noodzakelijk dat de ondernemer tijd en geld gaat uittrekken voor bijvoorbeeld een eigen profielanalyse, trainingen en externe oriëntatie.

Met geld is alles te koop. Een grote valkuil is echter de omgang met het personeel. Hoe ga ik met een medewerker om, hoe motiveer ik en maak hem/haar enthousiast voor z'n rol? Voorwaar geen eenvoudige klus als je altijd baas op het eigen erf bent geweest.

Iedere melkveehouder laveert tussen de passie voor zijn bedrijf en de pressie van de markt en de omgeving. Uiteindelijk dient het houden van melkvee, ook na schaalvergroting, inkomen en arbeidsvreugde op te leveren. Dan heeft schaalvergroting pas zin.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.