Home

Achtergrond 67 x bekeken

Patiënten klagen over verkrijgbaarheid hulpmiddelen

Veel mensen ondervinden problemen bij het verkrijgen van hulpmiddelen.

Dit blijkt uit een analyse van de ruim vijfhonderd meldingen die in december 2007 binnenkwamen tijdens een meldactie van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).

Bijna de helft van de meldingen had betrekking op rolstoelen en rollators (43 procent). Velen (58 procent) klagen over het feit dat zij een bepaald hulpmiddel simpelweg niet krijgen, ondanks aanraden van hun hulpverlener.

Een ander belangrijk knelpunt vormen de levertijden: 41 procent van de respondenten wacht langer dan twaalf weken op een hulpmiddel. Er zijn zelfs mensen die driekwart jaar tot een jaar moeten wachten. Heeft een patiënt eenmaal een hulpmiddel, dan is de meerderheid (59 procent) er om de een of andere reden niet tevreden over. De NPCF is de meldactie begonnen naar aanleiding van signalen uit de achterban.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.