Home

Achtergrond 97 x bekeken

Onzekerheid over groentecampagne Duitsland

De promotiecampagne voor Nederlandse vruchtgroente in Duitsland loopt mogelijk vertraging op door juridische en financiële onduidelijkheden.

Dat blijkt uit de vergaderstukken van de PT-sectorcommissie. Het Productschap mag geen gelden besteden aan reclamedoeleinden. Daarom wil het PT het plan juridisch toetsen op dit criterium. Alleen promotieactiviteiten zijn toegestaan met de publieke gelden van het PT.

Het projectvoorstel gaat uit van een totaal budget van 3 miljoen euro voor drie jaar, waarvan 2 miljoen uit het financieringsfonds glasgroenten. Er is nu onduidelijkheid over de financiering door derden en de eigen budgetten voor dit doel. Het PT wil met betrokken partijen eerste overleggen alvorens de campagne op te starten.

Het promotieplan is erop gericht een voorkeur voor Nederlands product te realiseren bij Duitse consumenten in 2010. Het PT noemt het plan wel goed met mogelijke gunstige effecten voor overige groenteproducten.

De campagne is een initiatief van de telersverenigingen in P8, K8 en A8 en de initiatiefgroep tomaat. Tiny Aerts (ZLTO) en Willem Baljeu (FrugiVenta) zijn verrast over de vertraging.

Of registreer je om te kunnen reageren.