Home

Achtergrond 100 x bekeken

Grenzen aan lawaai langs snelweg en spoor

Op een groot aantal plekken langs snelwegen en spoorwegen komt er een maximum aan het verkeerslawaai.

Dat heeft het kabinet vandaag besloten. Zo kan geluidsoverlast beter worden ingedamd.

Nu staat er nog geen rem op de groei van herrie die auto's en treinen produceren. Minister Jacqueline Cramer van Milieu wil de introductie van de lawaaigrenzen combineren met het stimuleren van stille banden, treinen en wegdekken.

De regels voor de aanpak van geluidhinder zijn nogal ingewikkeld. Cramer gaat deze simpeler maken. Ook komen er minder regels en eenvoudiger normen.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat steekt de komende jaren 35 miljoen in maatregelen die stillere wegen moeten opleveren. Uit onderzoek blijkt dat stille banden en stil wegdek veel minder geld kosten dan het bouwen van hoge geluidsschermen langs wegen. Tot 2020 scheelt dit op z'n minst 290 miljoen euro.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.