Home

Achtergrond 57 x bekeken

Donner: Voorjaarsoverleg over scholing en ouderen

Minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) wil tijdens het voorjaarsoverleg met werkgevers en vakbeweging afspraken maken over meer scholing van personeel en het afbouwen van speciale maatregelen waarmee oudere werknemers worden ontzien, zoals extra verlofdagen.

Dat liet Donner vandaag weten in reactie op de suggestie van voorzitter Agnes Jongerius van de vakcentrale FNV dat de bewindsman het jaarlijkse topoverleg zou hebben afgezegd.

De minister heeft vorige week nog gesproken met de vakbondsvoorzitter en werkgeversvoorman Bernard Wientjes van VNO-NCW over een voorjaarsoverleg. Volgens zijn woordvoerder heeft Donner duidelijk gemaakt dat wat hem betreft het jaarlijkse topoverleg kan doorgaan als het ook "een zinvol overleg is met een zinvolle agenda'', waaraan iedereen bijdraagt.

Zo werken de minister en staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (Sociale Zaken) nog aan afspraken die vorig jaar tijdens de participatietop zijn gemaakt over onder meer gesubsidieerde arbeid en loonkostensubsidies. Maar om meer mensen aan het werk te helpen is meer nodig en moeten werkgevers en vakbonden volgens Donner ook met voorstellen komen.

De bewindsman waarschuwde al eerder dat 'ontziemaatregelen' voor oudere werknemers hen alleen maar duurder en minder aantrekkelijk maken voor werkgevers. Hierdoor weten oudere werklozen volgens hem ook moeilijk weer aan het werk te komen, terwijl het juist zaak is dat mensen langer aan de slag blijven om de gevolgen van de vergrijzing op te vangen.

Verder moeten werkgevers en werknemers zich volgens de minister realiseren dat ze langer met elkaar verder moeten omdat er minder jongeren zijn en de leeftijdsverwachting is toegenomen. Dat vergt een cultuuromslag, zodat mensen niet meer standaard vanaf hun 60e te horen krijgen: Wanneer stop je met werken? Daarbij is een andere benadering van onderwijs nodig, waarbij continu geïnvesteerd wordt in werknemers, ongeacht hun leeftijd.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.