Home

Achtergrond 136 x bekeken 2 reacties

Dierenwelzijn blijkt smaakmaker

De consument let bij aankoop niet alleen op de P van prijs, betoogt Maurits Steverink, ketenmanager van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw.

Dierenwelzijn is geen bedreiging maar een kans om meerwaarde te genereren. De consument verwacht dat een beter welzijn ook leidt tot een betere smaak van het vlees.

Dierenwelzijn lijkt tegenwoordig vooral een zaak voor politiek en maatschappelijk debat. Maar de consument heeft vooral de sleutel tot een duurzame verandering in handen. De huidige aandacht voor dierenwelzijn is niets anders dan een aanwezige latente behoefte bij consumenten en is daarmee 'voer voor marketeers'.

De mate waarin deze behoefte omgezet wordt naar kopen in de winkel is afhankelijk van hoe hierop ingespeeld wordt. Vleesverwerkers en retailformules hebben de uitdaging om keuze te bieden en de verschillen duidelijk te maken. We kunnen toch moeilijk erkennen dat consumenten bij vlees alleen en eenzijdig op de P van prijs letten? Dat zou een uniek fenomeen zijn in de marketing van levensmiddelen.

Het vleesschap in de supermarkt biedt nog volop kansen voor differentiatie, naast de P van 'Prijs'. Dierenwelzijn is daar geen bedreiging voor maar een kans om 'meerwaarde' te generen – vooral voor vleesverwerkers die zelf ketens kunnen organiseren mét voor de consument relevante en onderscheidende elementen van dierenwelzijn ingebouwd én geborgd.

Het vergt dan minder leunen op een collectieve aanpak, maar meer inzet en creativiteit om zelf ketens te organiseren, inclusief de vaak onderschatte aspecten als kanalisatie en vierkantsverwaarding van het hele dier.

Hoe kunnen we omgaan met het vermarkten van dierenwelzijn? In eerder onderzoek van WUR is vastgesteld dat met name de varkenshouderij en pluimveehouderij zich positief onderscheiden wat betreft dierenwelzijn. Een mooie USP voor biologisch vlees. Je zou in de verleiding komen om dit aspect hard en duidelijk te communiceren. Echter dit werkt niet, want de primaire aankoopredenen voor consumenten zijn de verwachte smaak, magerheid en malsheid.

Via een vervolgonderzoek wilden we achterhalen welke relatie er is tussen dierenwelzijn en verwachte vleeskwaliteit. Het bleek dat de consument van mening is dat welzijnsmaatregelen vleeskwaliteit positief beïnvloedt, en dan vooral de verwachte smaak van het vlees.

Vooral ruime huisvesting, buitenuitloop, daglicht, ventilatie met buitenlucht, ligplaatsen met stro scoren hoog. Maar ook andere maatregelen zoals een langzamer groeitempo door rassenkeuze en gebruik van granen in voer dragen naar verwachting van de consument bij aan de kwaliteit van het vlees.

Het gebruik van productiebevorderende stoffen scoort negatief op de verwachte vleeskwaliteit. Biologisch wordt als positief gezien voor de verwachte vleeskwaliteit. Dierenwelzijn kan dus fungeren als 'smaakversterker'. Deze link zorgt ervoor dat dierenwelzijn de consument zelf ook wat oplevert en dat verkoopt beter.

De jaarlijkse groei in de omzet van biologisch vlees laat zien dat er een latente ruimte is voor 'duurder' vlees (2007 +20 procent) met meer dierenwelzijn. Maar ook voor andere concepten, zoals Peter’s Farm, Volwaard Kip, Jumbo Bewust, Label Rouge. Laten we slim aan de slag gaan in de markt met dierenwelzijn en minder in Den Haag.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Sjoerd Legters

    Mij lijkt het geen zaak meer van een specifieke meerwaarde, maar gezien de huidige maatschappelijke mondigheid van de moderne consument een integrale standaard zaak. Marketeerders willen graag overal geld in zien, maar dierwelzijn is hiertoe geen item meer!! Zonder volledig respect voor dieren t.b.v. vleesconsumptie geen bestaansrecht voor de huidige productiebedrijven!!!

  • no-profile-image

    Kippenboer

    Wat is dit artikel beroerd geschreven, sorry. Ingewikkelde termen en ideeën. Drie keer hetzelfde vertellen. Het lijkt wel of de schtijver niet aan zijn aantal woorden kon komen. Onbegrijpelijk!

Of registreer je om te kunnen reageren.