Home

Achtergrond 129 x bekeken

Brit kiest alternatief pluimveevlees

De Britse verkopen van pluimveevlees uit alternatieve productiesystemen (free range) zijn vorige maand met 35 procent omhoog gegaan. Aan de andere kant daalden de verkopen van gangbaar pluimveevlees (in Engeland meestal aangeduid als batterijkip) met 7 procent.

Dat blijkt uit recente gegevens van het continue marktonderzoek van TNS Worldpanel. Door de grote vraag raakt het ‘free range’ vlees in de winkels regelmatig uitverkocht. De grootste supermarkt Tesco heeft de aanvoer van alternatief pluimveevlees verdubbeld terwijl Sainsbury’s wegens een tekort in eigen land nu kip uit Frankrijk moet invoeren.

De plotselinge ommezwaai heeft veel te maken met een serie tv-programma’s van de koks Jamie Oliver en Hugh Fearnley-Whittingstall waarin de aandacht werd gevestigd op de omstandigheden waaronder gangbare vleeskuikens moeten leven en opgroeien. Fearnley-Whittingstall heeft aangekondigd komend najaar met een nieuwe serie te komen ‘om de druk op de publieke opinie verder op te voeren’.
Omdat de verkopen van pluimveevlees in totaal met bijna vijf procent zijn ingezakt, wordt aangenomen dat veel Britten er van afzien kip te kopen als ze geen free rangevlees kunnen vinden.

Ook de Nederlandse pluimveevleessector merkt de gevolgen van het Britse koopgedrag aan den lijve. Gecombineerd met de lage koers van het Britse pond heeft deze situatie tot gevolg dat de exporten van Nederlands pluimveevlees naar Engeland onder druk staan. Het gevolg is dan ook dat de vleeskuikenprijzen onder druk staan.

Of registreer je om te kunnen reageren.